Donderdag 13 mei 2021 – Hemelvaartsdag / Naar zoete lieve Gerritje.

13 mei 2021 - 's-Hertogenbosch, Nederland

Alweer voor 8:00 uur wakker en een kwartiertje later uit mijn bed. De lucht is blauw en de thermometer geeft voor binnen en buiten 14 graden aan. Toch maar heel even de kachel aan. Ik neem alle tijd voor een paar koppen koffie en het verslag van de vorige dag.
Na een minuut of 20 kan de kachel alweer uit. De kachel, de zon en het zetten van koffie heeft het binnen al 23 graden gemaakt.
Het is prachtig weer. De korte broek kan aan. Vandaag wil ik naar ‘s-Hertogenbosch.
Ik neem de kortste weg voor de heenweg. Een 3 kwartier later fiets ik het centrum binnen. Ik maak heel veel films vanaf de fiets. Zodra ik op een camperplek meet WiFi kom zal ik ze op mijn blog zetten.
Het is erg gezellig in de stad. Terrassen zitten vol en er staan langer rijen voor de winkels te wachten om naar binnen te mogen. Bij een winkel voor grote maten staan een aantal volumineuze dames in de rij. Zo te zien zijn daar wel wat vierkante meters kleding voor nodig. Ook voor sommige terrassen staan tientallen mensen in de rij om een tafeltje te bemachtigen. Ja, ze hebben er wat voor over!
Ik rij wat rondjes door de historische binnenstad en film en bekijk de smalle grachtjes. Dit is echt een mooie stad!
Op de grote markt koop ik een portie kibbeling. Ik fiets naar een gracht net buiten het centrum en vind daar een leuk bankje aan het water. Ik pak een blikje Radler uit mijn fietstas en geniet van kibbeling met knoflooksaus en mijn Radler in het zonnetje aan de gracht. Ondertussen varen kano’s en fluisterboten voorbij. Gezellig genieten zo.
Dan fiets en film ik weer door het centrum. Het is niet druk maar het is superdruk. Op een plein zijn mensen aan het muziek maken, zingen en dansen. Het blijkt een protest tegen de Corona maatregelen te zijn. Oh, oh, oh as Sinterkloas dit heurt….
Ik verlaat ‘s-Hertogenbosch weer en fiets door het gebied van de ‘Zuidelijk Hollandse Waterlinie’. Een prachtig natuurgebied maar erg druk op hemelvaart.
In Sint-Michielsgestel zie ik een leuk terras. Er is nog 1 tafeltje beschikbaar. Prima plekje voor mij nadat ik even het toilet bezocht heb. Nog voor ik ga zitten ben ik al aan de praat met een man aan het tafeltje naast mij. Hij is geïnteresseerd in mijn fiets. Ook een man in het tafeltje daarnaast mengt zich in het gesprek. Mijn ervaring is dat ik heel snel contact heb met de Brabanders. Wat met opvalt hier is dat de meters hier een stuk korter zijn dan in Aadorp. De tafeltjes staan keurig 1,5 meter van elkaar. Daar staan dan 2 stoelen tussen een zit je dus met je rugleuning tegen je buren aan. Maar niemand schijnt zich hieraan te storen.
Net als gisteren geniet ik weer van een Trappistenbiertje. Alleen hoef ik er hier maar 4 Euro voor te betalen. De dame aan het tafeltje naast me gaat uitgebreid mijn fiets bekijken. We raken in gesprek. Ze vertelt me dat ik zeker ook naar Oisterwijk en omgeving moet gaan om dat stuk van Brabant te zien. Ja kijk, dat vind ik leuke informatie!
Nadat ik afscheid heb genomen van deze gezellige club fiets ik terug naar de camper. Daar geniet ik nog lekker na van deze mooie dag.
Een BOA komt me bezoeken om te controleren of de vier campers die hier staan wel een camper vignet hebben. Die moet je kopen voor 5 Euro bij de sporthal naast de camperplek. En die sporthal is gesloten. Hij vraagt zich af hoe we nu een vignet moeten kopen nu de sporthal is gesloten. Ik zeg hem dat ik dat een hele goede vraag vind maar dat ik hem helaas het antwoord niet kan geven. Hij zegt dat hij het de volgende dag met een ambtenaar van de gemeente gaat bespreken. Nadat ik zijn slimme idee heb geprezen loopt hij voldaan verder.

1. Harry Wieldraaijer:
    14 mei 2021
    Wie heeft de link van Herman Finkers van 'Oh, oh, oh as Sinterkloas dit heurt….' ?