Donderdag 18 augustus 2022 – Rhede: Op de fiets naar Papenburg.

18 augustus 2022 - Papenburg, Duitsland

Iets na acht uur zijn we wakker. Het regent iets. We drinken koffie en ik maak het reisverslag. Mary maakt weer een heerlijke smoothie. Met Aloë Vera uit eigen tuin.
Het is ondertussen droog geworden en volgend de weersvoorspelling zal het vandaag verder droog blijven.  We pakken onze fietstassen in. Dit keer gaat er ook een grote thermosfles kokend water mee. Ik zet de GPS aan. Onze tocht vandaag gaat in noordelijke richting langs de Ems. In de buurt van Papenburg steken we de Ems over. We fietsen langs de gigantische scheepswerf van Meyer. Op foto’s zien we de reusachtige cruiseschepen die hier gebouwd worden. Ze moeten over de vrij smalle Ems de Noordzee bereiken. Een paar weken geleden is hier nog een schip vertrokken. Men moet dan zelfs de waterstand verhogen om het varen mogelijk te maken! We willen nog een keer terugkomen om zo’n vertrek mee te maken.
We fietsen naar het gezellige centrum van Papenburg. We lunchen op een bankje aan het kanaal. Het is ondertussen al 13:00 uur. Vandaag is er goulash. We vullen de Knor bekers tot het aangegeven streepje met kokend water, roeren en wachten vijf minuten. Dan genieten we van een heerlijke beker hete soep. Een Bifi worstje en een blikje Radler maken de lunch compleet.
We fietsen verder langs het kanaal met winkels, restaurants en oude schepen en kijken even bij de camperplek in Papenburg. Hierna zoeken we de fietsroute richting Ems. Het is hier minder duidelijk aangegeven maar het lukt ons wel.
Vlak voor Borsum houden we weer een korte pauze om wat te eten en te drinken. We proeven de wilde kersen die er groeien. Een beetje zuur.
Vanuit Borsum is heet nog maar 5 Km fietsen terug naar de camper. Daar aangekomen zie ik dat we vandaag een kleine 40 Km gefietst hebben. Helaas zijn de batterijen van de GPS tijdens het fietsen leeg gegaan zodat ik nier de hele route op heb kunnen nemen. Een leerpunt voor de volgende keer om altijd met volle batterijen te vertrekken!
De bewolking is ondertussen voor het grootste deel verdwenen. Om in de schaduw te kunnen zitten draai ik de luifel uit. We zitten nog een paar uur buiten. En ook vandaag is er weer een voetbaltoernooi waar het hele dorp op af komt. Gezellig!
Nadat de zon achter de horizon is verdwenen gaan we naar binnen. Mary maakt een bonensoep waar we heerlijk van smullen. We zitten samen tot het donker wordt en gaan dan slapen. En kijken terug op een heerlijke dag!