Woensdag 17 augustus 2022 – Rhede: Op de fiets naar Bourtange.

17 augustus 2022 - Rhede, Duitsland

Het regent wanneer we wakker worden. Ik kijk op mijn horloge en het is al 9:35 uur. Het regent en daardoor is het heerlijk afgekoeld. We hebben uitgeslapen!
We zetten koffie en ik maak het reisverslag. Ons ontbijt bestaat o.a. uit Griekse yoghurt een muesli. Mary maakt een heerlijke smoothie voor ons.
Op ons gemak bereiden wee ons voort op een fietstocht. Eten en drinken in de fietstas. De juiste kaart in de stuurtas en de GPS aan om de route te loggen.
We fietsen eerst even het dorp Rhede in om een prullenbak te zoeken om ons afval kwijt te raken. Dan rijden we zuidwaarts langs de Ems naar Borsum. Vandaar gaan we westwaarts via leuke binnenwegjes naar Bourtange. Onderweg steekt een ree voor ons de weg over. Als we in Bourtange aankomen is het vestingstadje nog niet overspoeld door toeristen alhoewel de terrassen al redelijk vol zijn. We parkeren onze fietsen en wandelen door de smalle straatjes. We bezoeken een antiekwinkel. Ik verdenk de uitbater dat hij spullen bij de kringloop koopt en dit voor de tienvoudige prijs in zijn winkeltje legt. We drinken een kop koffie op een terras. Omdat we zin hebben in koffie maar ook om even naar het toilet te kunnen. Ondertussen wordt het steeds drukker in het stadje.
We vervolgen onze fietstocht en steken de Nederlands-Duitse grens weer over. Via rustige fietspaden bereiken we de Heeder see. Hier kan je waterskiën aan een kabelbaan. We staan er een poosje naar staan kijken en gaan daarna een poos op het strand zitten om wat te eten en te drinken. In Heede haal ik wat geld uit de muur. Via rustige fietspaden, het lijkt of we de enige fietsers zijn hier, komen wee terug in Borsum. Via een andere route dan vanmorgen komen we terug in Rhede. We doen wat boodschappen bij K&K. Op de terugweg naar de camper halen we een pizza. We zitten nauwelijks binnen en het begint hevig te regenen en te onweren maar de bui trek snel over. We zijn net op tijd weer thuisgekomen!
Ook vanavond is er weer een voetbaltoernooi. Het blijft leuk om te zien hoeveel mensen uit het dorp hiernaar toekomen.
We luisteren naar muziek en praten over onze toekomstplannen. En gaan op tijd naar bed. Het was weer een heerlijke dag samen.

1. Koen:
    18 augustus 2022
    Hoi vakantie gangers, leuke verhalen weer van jullie kant, veel plezier en fijn dagen nog samen.
  2. Mary en Harry:
    19 augustus 2022