Woensdag 21 september 2020 – Saintes-Maries-de-la-mer: Notre-Dame-de-la-Mer en Phare-de-la-Gacholle.

21 september 2022 - Saintes-maries-de-la-mer, Frankrijk

We worden iets na acht uur wakker en luisteren naar de wind. Wanneer we een tijdje later uit bed gaan is het elf graden binnen. Maar door het koken van water voor de koffie en de zon is het al snel 21 graden. We drinken koffie en gaan verder met het vaste ritueel. Mary maakt een smoothie een ik maak het reisverslag.
We zoeken de spulletjes bij elkaar die we op onze fietstocht vandaag mee willen nemen. Bier, chips, kaas en crackers. Ach ja, wat hebben we verder nog nodig?
Als eerste fietsen we naar de Saintes-Maries-de-la-mer en bezoeken de ‘Notre-Dame-de-la-Mer’. We maken veel foto’s en films. De films zal ik thuis monteren en aan het verslag toevoegen.
We fietsen de Camargue in over de zeedijk. Langs de zee en grote meren. Er lopen grote buffels en we zien veel flamingo’s. Een vijftien kilometer verderop komen we bij de Phare-de-la-Gacholle. Een vuurtoren. Hier staan picknicktafels waaraan we onze meegebrachte nuttigen. Een gewilde plek zo rond deze tijd.
Nadat we dit gedaan hebben fietsen we terug in de richting van Saintes-Maries-de-la-mer. Onderweg maken we foto’s van flamingo’s. Halverwege gaan we naar het strand om van de zon en de zee te genieten. De wind is gaan liggen en het is heerlijk in de zon. Omdat er veel kwallen aangespoeld zijn gaan we maar niet de zee in. De zon brandt op onze huid. We genieten ervan.
Dan fietsen we terug naar Saintes-Maries-de-la-mer. Bij de Casino-Contact kopen we 2 flessen wijn. Eén voor ons en één voor Mirjan. Over de boulevard fietsen we terug naar de camper. En dan: Stoelen buiten en genieten van de warmte. We hebben gevulde olijven die we garneren met knoflook. En pistasnootjes, walnoten uit eigen tuin, cashewnoten en pinda’s. Ons eigen feestje zo.
Omdat we al zoveel gesnoept hebben is een uitgebreide maaltijd vanavond niet meer nodig. We hebben voldoende aan een grote beker noedels.
De zon is inmiddels ondergegaan wat het startsein voor de muggen lijkt te zijn. Snel ruimen we de tafel en stoelen op en gaan naar binnen. Daar genieten we verder van deze fijne dag.