Dinsdag 20 september 2022 - Saintes-Maries-de-la-Mer: Naar het strand.

20 september 2022 - Saintes-maries-de-la-mer, Frankrijk

Ook vanmorgen zijn we rond 8:00 uur wakker. Wanneer we uit bed komen is het nog geen 15 graden in de cabine. Brr. Buiten waait een stevige wind. Terwijl we koffie zitten te drinken komt de beheerder van de camperplek de tickets controleren. Mary maakt smoothies en ik het reisverslag. We doen drinken en snacks in de fietstassen en fietsen in de richting van Saintes-Maries-de-la-Mer. Op de terrassen zitten toeristen achter een kop koffie of een glas bier of wijn. Via de boulevard fietsen we naar de oostkant van het dorp.
Vanaf daar begint een fietspad langs de kust is oostelijke richting. We zien flamingo’s door het water lopen. De Camargue is een fantastisch gebied en zo op de fiets beleven we het voor de volle 100%. Mary zegt dat ze hier wel voor altijd wil blijven.
We komen langs de plek waar ik ooit met Tiemy wild gekampeerd heb. Misschien wel 45 jaar geleden. Nu mag dat niet meer.
We zitten een poosje op een aangespoelde boomstam en kijken uit over de Middellandse zee. Een kitesurfer scheert over het water. De wind schuurt heet zand over onze lichamen. We beleven de plek waar we zijn!
We fietsen verder langs de lagunes. Regelmatig zien we flamingo’s vliegen en lopen. We zoeken een plek aan het strand waar we in de luwte van een kleine zandduin in de zon en uit de wind kunnen liggen. We genieten in en van de natuur. Met een blikje Radler en Pringles van ‘Die Grenze” maken we er een wild feest van. Mary wil de zee proeven en gaat zwemmen. Wat mooi om haar zo te zien genieten. En dat we beide zo mogen genieten. Op deze plek kan je alles vergeten. Na een paar uur fietsen we terug naar het dorp. Hoe dichter we bij het dorp komen hoe drukker of het wordt.
In Saintes-Maries-de-la-Mer is een stierengevecht. We horen enthousiaste aanmoedigingen uit de arena komen.
Terug bij op de camperplek zetten we onze stoelen in de zon en openen we een fles wijn. Rond zes uur gaan we naar binnen en bakken gamba’s. Buiten is te veel wind om echt fijn te kunnen barbecueën. De gamba’s smaken er niet minder lekker om.
Voor we af gaan wassen wandelen we naar de monding van de ‘Petite Rhône’ en gaan op een grote steen aan het water zitten om op de zonsondergang te wachten. Wanneer dit moment dichterbij komt komen er steeds meer mensen naast ons zitten. Sommigen hebben naast een camera zelfs wijn en glazen meegenomen. Een gezellige belevenis zo. We maken foto’s en genieten van het moment dat de zon in de zee verdwijnt. We willen nog wel wekenlang hier in Frankrijk blijven!
We lopen terug naar de camper. Eerst gaat Spotify aan en dan doen we de afwas. Nog een biertje en we sluiten de avond af met een miniflesje Mumelmann. Niet echt Frans maar wel lekker. Dan tandenpoetsen en naar bed. Het was weer een geweldige dag!

1. Koen:
    21 september 2022
    Hallo vakantiegangers, fijn om jullie vakantie op de voet te mogen volgen. Leuke vakantie verslagen met mooie bijbehorende foto's! Groet Koen
  2. Mary en Harry:
    26 september 2022
    Dankjewel!
    Mary en Harry
  3. Guus:
    21 september 2022
    Hoi lieve Harry en Mary wat fijn dat jullie zo genieten en geweldig om de verslagen en foto's te bekijken!
    Liefs Guus
  4. Mary en Harry:
    26 september 2022
    Dankjewel lieve Guus.
    We hebben heel erg genoten van deze reis!
    Mary en Harry