Vrijdag 2 september 2022 – Nettetal: Fietsen naar Venlo een langs de Maas.

2 september 2022 - Nettetal, Duitsland

Het is al bijna negen uur wanneer we uit bed komen. Dat ondanks dat we al vroeg naar bed gingen. We maken koffie en bakken broodjes in de oven. Een heerlijk ontbijt waarvoor we de tijd nemen om van te genieten.
Mary gaat smoothie maken en ik maak ondertussen het eerste reisverslag van deze reis.
We pakken onze fietstassen in voor een rit richting Venlo, doen de camper op slot en gaan op weg. Na een paar Km komen we bij het voormalig vliegveld Venlo. We passeren de Duits-Nederlandse grens. Informatieborden geven inzicht in de geschiedenis van dit vliegveld. Vooral in de 2e wereldoorlog heeft dit vliegveld een belangrijke rol gespeeld.
Bij een kaart met fietsknooppunten maak ik een lijstje voor de route van vandaag. We fietsen nog een stukje over de heide en fietsen dan via een hele rijke wijk Venlo binnen. In het centrum lopen we door de gezellige winkelstraten. Op een bankje op en plein eten we onze meegebrachte op samen met een blikje radler.
Na onze lunch lopen we nog even bij “Medikamente Die Grenze” binnen en kopen eer afbak broodjes en een pak frisdrank. We denken dat we een prima prijs hebben betaald maar later zien we hetzelfde pak frisdrank bij de Plus voor exact dezelfde prijs. Tja, het leek zo goedkoop.
We fietsen verder en steken de Maas over. Na een paar Km steken we de Maas weer over en fietsen dan zuidwaarts lans de Maas. We komen langs Tegelen in komen dan in Belfeld. We nemen afscheid van de Maas. In Belfeld halen we bij de eerdergenoemde Plus een paar blikjes bier. Nederlandse blikjes hebben het voordeel dat ze (nog) geen statiegeld hebben. Dan hoeven we geen lege druppelende blikjes mee terug te nemen in de camper. We zien appels en peren onder de bomen langs de weg liggen en nemen er een aantal mee. Via deels onverharde wegen en rustige fietspaden komen we terug in Duitsland. Het is heerlijk fietsen hier. Door koele glooiende bossen en kleine gehuchtjes. En nauwelijks andere fietsers.
We lopen door het gezellige centrum van Nettetal. De terrassen zijn goed gevuld. We fietsen het stadje weer uit over een voormalige spoorlijn. Er staan veel braamstruiken maar anderen zijn ons voor geweest. Bijna alle rijpe bramen zijn al geplukt.
Vlak voor Leuth maken we wat foto’s tussen de zonnebloemen. Na dit dorp komen we weer terug in de bossen en komen zo weer terug bij onze camper. We hebben ruim 35 Km gefietst.
We zetten onze stoelen buiten en genieten van een koel biertje. Wanneer de zon achter de bomen verdwenen is gaan we naar binnen om ons avondeten te maken. We eten gebakken aardappels met garnalen, uitjes een knoflook. Als groente eten we er zoeten mais bij. Dat maakt samen een heerlijke maaltijd!
Na de afwas zitten we nog lang samen te praten. Voor we het weten is het bijna middernacht. We poetsen onze tanden en gaan naar bed. Het was weer een heerlijke dag!