Zondag 4 september 2022 - Hamont: Fietsen naar de Achelse Kluis.

4 september 2022 - Hamont, België

Het is al tegen negen uur wanneer we wakker worden. Ons plan om extra vroeg op te staan op deze zondagmorgen hebben we niet gehaald. Niet dat het erg is want we hebben alle tijd. Wat later gaan we uit bed en maken koffie.
We staan heerlijk in de schaduw en het is lekker koel in onze camper. Toch hebben we gisteren ontdekt dat dit ook een nadelige kant heeft. We hebben onze fietsaccu’s opgeladen en daarna was de huishoudaccu bijna leeg. En in de schaduw genereert het zonnepaneel te weinig stroom om deze accu weer goed op te kunnen laden. Daarom hebben we besloten om vandaag een stuk te gaan rijden om de accu weer op te laden.
Na de koffie pakken we alles in en zetten alles vast om te kunnen rijden. We stellen de routeplanner in op Hamont. Een dorp in België waar dit voorjaar ook al eens waren. We willen op bezoek bij het klooster ‘De Achelse Kluis’. Nier alleen om over onze zonden na te denken maar ook om van het hemelse bier te genieten.
Het is een klein uurtje rijden naar Hamont. We komen door dorpjes met namen waar ik nog nooit van heb gehoord. Dat vind ik leuk!
In Hamont blijkt er vandaag, net als bij ons vorige bezoek, de maandelijkse rommelmarkt te zijn. Leuk en gezellig, vooral met dit heerlijke weer. De camperplekken zijn bezet door de bezoekers van de markt. Daarom parkeren wij de camper een straat verder op. We lopen een klein uurtje over de rommelmarkt. Wanneer we terugkomen is er een plek vrij op het grasveld naast de camperplek. Een prima plaats voor ons. Voor we gaan fietsen drinken we eerst nog een kop koffie en een beker goulash. Ik maak een lijst met routepunten maar als we bij het eerste Belgische routepunt komen staan daar hele andere nummers op. Ik pas daarom mijn lijstje maar aan. We steken de Belgisch-Nederlandse grens over en nu blijken de oorspronkelijke nummers van mijn lijstje wel weer te kloppen. We rijden door Budel, dan via bossen en heidevelden en komen bij “De Achelse Kluis” aan. Er zijn veel bezoekers vandaag. We genieten van de gezelligheid en trakteren elkaar op een Achelse bruine. Het leven is zo slecht nog niet!
We fietsen terug naar de camper. Onderweg zien we dat de laatste resten van de rommelmarkt opgeruimd worden. Het is nog heerlijk warm en wij zetten onze stoelen buiten. Mary kraakt een zak walnoten van onze eigen boom. Ik maak wat aantekeningen voor onze volgende reis. Ja, het is hard werken zo! Met een hapje, een drankje en Spotify genieten we van de avond. We gaan niet al te laat naar bed. Mary moet morgen weer werken. We kijken terug op een heerlijke dag!