Donderdag 11 april 2024 - Van Lengerich naar Hagen am Teutenburgerwald.

11 april 2024 - Hagen am Teutoburger Wald, Duitsland

Wanneer we vanmorgen wakker worden tikt de regen op het dak van onze camper. We kruipen nog even tegen elkaar aan voordat we onder ons dekbed vandaan komen. Dan beginnen we met ons vaste camper ochtend ritueel. Reisverslag maken, koffie drinken en genieten van een verse fruitsalade.
Na nog een tweede mok koffie verlaten we de camperplek en rijden naar de volgende. Dat wordt de camperplek bij Hagen am Teutenburgerwald. De keuze voor deze camperplek hebben we gemaakt omdat deze stad een historische kern heeft. De camperplek is pas vernieuwd en heeft water, stroom en een toilet. Het ziet er keurig uit en is gelegen naast een kersen boomgaard die op dit moment vol in bloei staat. Omdat dit een betaalde plek is zijn er voldoende plekken vrij.
We drinken nog een kop koffie en wandelen dan naar het historische centrum. Niet echt spectaculair maar leuk om even te zien. Via een andere route wandelen we terug naar de camper. Ondertussen is de regen volledig verdwenen en komt zelfs het zonnetje voorzichtig door.
We nemen de tijd om uitgebreid op Duitse wijze te lunchen. Kartoffelsalad met zoute haring.
Het zonnetje lokt ons voor een volgende wandeling. We beklimmen de achter ons gelegen heuvel. Om daar te komen lopen we door de bloeiende kersen boomgaard. Een informatiebord geeft aan dat hier meer dan honderd verschillende soorten kersensoorten voor het nageslacht bewaard worden. Indrukwekkend! Ik wist niet dat er zoveel verschillende soorten waren.
Het is een prachtige afwisselende wandeltocht. Over heuvels, door dalen, tussen weilanden en over boerenerven. Na iedere bocht is het uitzicht anders. We zitten op een bankje onder het nest van twee grote roofvogels. Het zijn geen buizerds maar wat het wel zijn weet ik nog niet. De vorm van de staart is als de staart van een walvis. Ik zal zoeken op Google. We zitten te genieten in het zonnetje terwijl de grote volgens boven ons rondjes cirkelen. Dit is genieten in de natuur!
Tussen de gele koolzaad velden lopen we terug naar de camper. Daar genieten we van de rust om ons heen en lezen en praten wat.
Aan het eind van de middag lopen we naar het dorp en bestellen een grote donurschotel om mee naar de camper te nemen. Één grote schotel blijkt ruim voldoende voor ons tweeën.
We drinken, praten en lezen nog een poosje en gaan ook vandaag weer op tijd onder het dekbed. We genieten van onze vakantie!

Jouw reactie