Vrijdag 12 april 2024 - Van Hagen a.T.W. naar Lienen.

12 april 2024 - Lienen, Duitsland

We slapen uit en genieten van ons ontbijt. Een reisverhalen, een Spaanse Les en nog een kop koffie en we zijn klaar om naar de volgende camperplek te gaan. Op de daarvoor bestemde plek laten we ons afvalwater in de put stromen en legen we het toilet.
We rijden vervolgens naar de camperplek in Lienen. Maar een tiental kilometers verderop. Dichtbij de Hermannsweg, het wandelpad van Rheine naar Leopoldstal.
Wanneer we aankomen zijn we de enige camper daar. We drinken nog een mok koffie, pakken de rugzak in en gaan op pad.
Al snel gaat het pad omhoog. De Hermannsweg loopt over de kam van het Teutenburgerwald en om die te bereiken moeten we toch behoorlijk klimmen. Gelukkig hebben we op de Tubbergen geoefend.
Wanneer we eenmaal boven zijn hoeven we weinig hoogteverschil meer te overbruggen. De zon breekt door en we genieten van het geluid van de vogels, de ontluikende natuur en de wijdse vergezichten.
In Bad Iburg dalen we weer van de bergrug af. We proberen al heel lang om een Biergarten te bezoeken maar steeds is het weer niet geschikt en/of zijn ze gesloten. Maar hier in Bad Iburg gaat onze wens in vervulling. Uit de wind en in het zonnetje bestellen we een glas bier. Door het wandelen hebben we trek gekregen en daarom bestellen we er een pizza bij.
Weer vol energie beklimmen we de heuvel met het kasteel en het klooster. En lopen dan door het gezellige centrum van dit kleine stadje.
Nadat we hier uitgekeken zijn zoeken we de ‘H’ van Hermansweg weer op. We moeten weer terug de bergkam op. Maar hij lijkt veel hoger dan op de heenweg. Komt dat door de pizza of door het bier?
Eenmaal weer boven gaat het weer gemakkelijker. Na vijf kilometers strijken we neer in de Biergarten van “Malepartus”, de burcht van “Reinhard de Vos”. Hier boven op de bergkam durven we nog wel een biertje te drinken. Want vanaf hier gaat de weg alleen nog maar naar beneden.
Het terras zit vol! Een populaire plek op de vroege vrijdagavond.
Wanneer de glazen leeg zijn dalen we de heuvel af en lopen naar de camper. Het was een heerlijke maar pittige wandeling. We hebben ervan genoten. Toch zijn we blij dat we nu een poosje kunnen rusten.

Jouw reactie