Vrijdag 4 Juni 2021 – Fietstocht langs de IJssel naar Hattem.

4 juni 2021 - Wijhe, Nederland

Wanneer ik rond 8:00 uur uit bed kom is het bewolkt. De temperatuur loopt al tegen de 19 graden buiten. Ik zet koffie en maak mijn reisverslag. Een bakje kwark en muesli vormt mijn ontbijt. En ondertussen verdwijnt het grootste deel van de bewolking en kleurt de lucht blauwer en blauwer. Het belooft weer een zonnige dag te worden.
Even na tienen fiets ik bij de camper weg. De zon is wat minder fel vandaag en ik doe alleen mijn korte fietsbroek aan. Dan kan mijn bovenlichaam ook wat bijkleuren.
In Herxen zit ik een poosje op een bankje boven op de IJsseldijk. Wat een mooi landschap! Ik zie een nest met ooievaars. In de naastgelegen poel hoor ik de kikkers kwaken en in de verte hoor ik een koekoek. Zo ben ik één met de natuur.
Vanuit Herxen fiets ik over de dijk richting Zwolle. Bij de plek waar Huize Windesheim heeft gestaan maak ik een foto. Alleen de zijn hersteld.
Van de eens zo indrukwekkende IJsselcentrale staat nog 1 deel van een gebouw. De grote koeltorens die er stonden waren vanaf de Nijverdalse berg te zien.
Over de nieuwe spoorbrug in Zwolle steek ik de IJssel over en fiets Hattem binnen. Op een bankje aan de gracht drink ik een blikje radler. Het stadje is gezellig druk. De terrassen zijn vol. Bij de Boni vul ik mijn radler aan. Ik fiets wat door de smalle straatjes en vervolg mijn weg langs de IJssel maar nu stroomopwaarts. Bij Wapenveld verlaat ik de route langs de IJssel en volg het fietspad over het tracé van de voormalige spoorlijn van Apeldoorn naar Zwolle. Het zogenaamde baronnenlijntje. Hier was ik een jaar geleden ook.
Via Hoorn en Vorchten fiets ik naar de IJssel. Ik neem het veer om weer terug te keren naar de camperplek in Wijhe. Daar zet ik mijn tafel en stoel in de schaduw van een grote boom. Een tijdschrift, een drankje en een hapje erbij. Een heerlijke afsluiting van de fietstocht.