Woensdag 2 juni 2021 – Van Schoonheten naar Wijhe.

2 juni 2021 - Wijhe, Nederland

Vanmorgen lijkt het wat langer te duren voordat de zon zich durft te vertonen. Een perfecte reisdag dus. Ik heb de omgeving van Schoonheten goed kunnen bekijken en wil weer naar een andere plek.
Al ruim voor acht uur ben ik uit bed. Ik zet koffie, maak m’n reisverslag van de vorige dag en zet de boiler aan om af te kunnen wassen. Ik heb niet veel vuil gemaakt maar vind het wel fijn om met een schone vaat te vertrekken.
En natuurlijk ga ik de cassette van het toilet ledigen en reinigen. Zodat ik daar weer 4 dagen mee vooruit kan. Ik doe het stageld van 30 Euro voor de afgelopen 6 dagen in een enveloppe en doe die in de daarvoor bestemde brievenbus. Daarmee is alles voor mijn vertrek geregeld.
Als eerste ga ik LPG tanken in Raalte. 1 van de 2 tanks blijkt maar halfleeg te zijn. Dus kunnen we voorlopig weer koelen, koken en verwarmen. Dan naar de Aldi om de proviand aan te vullen. En dan op weg naar de volgende plek.
Mijn eerste keuze is de camperplek in Wijhe. Direct aan de IJssel, met gratis douche en WC voor minder dan 10 Euro per nacht. Ik heb geluk want er zijn net een aantal campers vertrokken. Ik kies een plek aan de haven met een eigen picknicktafel. Alles te reserveren met de AanUIt App. Havenmeester Jaap komt langs om mijn reservering te bevestigen.
Nadat ik mij geïnstalleerd heb en kennis gemaakt heb met mijn buren uit Emmen is het weer tijd voor een eerste verkennende fietstocht.
Eerst door het centrum van Wijhe. Dat lijkt nog veel op het Wijhe uit de tijd dat ik hier fietste met mijn ouders. Dan naar de plek waar ooit kasteel de Gelder stond. Zelfs de vissen die ik toen mocht voeren zijn er nog. Ze hebben 50 jaar op mij gewacht!
Ik fiets via Den Nul naar Fortmond om daar een poos in de schaduw aan de IJssel te zitten. Mijn armen en schouders hebben even genoeg zon gehad. Dan weer terug door een prachtig natuurgebied naar mijn camper in Wijhe.
Ik ga me uitgebreid douchen in de jachthaven van de camperplek. Net iets fijner dan in de camper. De rest van de namiddag breng ik door rond de picknicktafel met mijn buren uit Emmen en Appelscha. Ook dat geeft inzichten.