Dinsdag 1 juni 2021 – Rond Schoonheten.

1 juni 2021 - Havezate Schoonheten, Nederland

Vanmorgen doe ik rond half zeven de rollo’s open en zie een blauwe lucht. De zon schijnt naar binnen. Ik val weer lekker in slaap en word iets na half acht weer wakker en ga uit bed.
Tijd voor koffie en ontbijt. En mijn reisverslag natuurlijk.
Na nog een paar mokken koffie pak ik mijn fietstassen in en fiets ik weg voor een nieuwe ontdekkingstocht door deze mooie omgeving.
Eerst maak ik wat foto’s van Schoonheten. De havezate, de boswachterswoning, het oude schooltje, de smederij, de buurtwinkel en de oude herberg. Alle ondertussen hun functie verloren en tot woonhuis omgebouwd. Maar ze bestaan nog een dat is wel mooi.
Via Nieuw Heeten fiets ik naar Okkenbroek. Ik herken het terras niet meer waar ik vroeger met mijn ouders wel eens geweest ben. Volgens mijn gevoel was het ook aan de andere kant van de straat. Zal wel veranderd zijn in 50 jaar.
Aan de Oerdijk bezoek ik de restanten van een V1 lanceerinstallatie uit het eind van de 2e wereldoorlog. Alleen de fundamenten zijn er nog. Wel mooi dat ze dit zichtbaar hebben gemaakt.
Hierna kom ik in Lettele. En maak foto’s van de oude school, de oude boerenbond en de kerk. En zie het terras wat ik in Okkenbroek had verwacht. Precies zoals ik het in mijn hoofd had.
Ik fiets verder langs Oude Molen, Dijkershoek en kom in Holten. De stilte van het platteland is hier niet meer te horen. Volle straten en terrassen.
De Aldi is vandaag wegens verbouwing gesloten maar gelukkig is AH wel open. Mijn koffie is op en ik heb ook wel trek in een hapje. Ik koop een huzarensalade die ik op het bankje tegenover AH me lekker laat smaken. Voor 1,75 een prima lunch.
Onderlangs de Holterberg fiets ik naar Helhuizen. Daar zit ik een poosje op een bankje in de zon en geniet van een koel blikje Radler.
Rond 16:00 uur ben ik terug bij de camper na een fietstocht van bijna 50 Km. Ik sluit de accu van de fiets op het zonnepaneel aan zodat ik weer voor een paar dagen stroom heb. Mijn stoel in de zon en een glaasje koude roze Hugo erbij. Het lijkt wel vakantie ;-)  En Harry geniet er van!