Zaterdag 1 juli 2023 – Bangkok.

1 juli 2023 - Bangkok, Thailand

Voor het eerst sinds vele dagen geleden hebben we weer met de airco aan geslapen. En zonder ons eerst helemaal met muggenolie ingespoten te hebben. We hebben heerlijk geslapen! Mary maakt chocolademelk voor ons terwijl ik het reisverslag maak.
We lopen een rondje door de wijk. Het is mooi om te zien wat er allemaal op straat gebeurt. Kraampjes worden opgebouwd. Overal wordt eten gekookt en gebakken. Er lopen mensen met steekwagentjes vol rijst, dozen, zakken met ijsblokjes. Iedereen is druk om zijn of haar dagelijkse boterham bij elkaar te sprokkelen.
We laten ons met een taxi naar ‘Siam Square’ brengen. Daar komen we in een heel ander Bangkok. Het Bangkok van rijkdom en glitter. Geen mensen op slippers maar keurig geklede mensen in merkkleding. We lopen een tijdje door een hele groot warenhuis. Een verdieping met alleen maar parfum. Ieder bekend merk heeft hier haar eigen grote winkel met flesjes waarvan de prijzen groter zijn dan de flesjes. Een verdieping hoger heeft alleen outdoor artikelen. North Face, Columbia en andere dure merken tonen hun duurste spullen hier. En er is echt geen koopjeshoek!
Op de speelgoedverdieping komen we in een hele grote Lego winkel. Mensen staan in lange rijen te wachten om een foto te kunnen maken met Donald Duck en andere figuren. In de Lego winkel gaan mensen met karren vol dozen naar buiten.
Op een andere verdieping kan je motoren en auto’s kopen. We zien auto’s van Bentley, Rolce Roys, Porsche, Lamborghini en Maserati. En ook de dure modellen van Jeep en Range Rover.
Het is leuk om ook dit Bangkok te zien maar het maakt geen verschil met Londen, Parijs of New York. Daarom verlaten we het maar snel. We drinken een beker koffie en ik zoek in onze backpackers bijbel de volgende bestemming op. Het Yelo house. Nou, die blijkt verdwenen te zijn.
Dan laten we ons in een tuk-tuk naar China-Town brengen. Naar de Golden Boeddha. Volgens ons boek de grootste gouden Boeddha ter wereld. We kopen kaartjes, kleden ons Boeddha-proof aan en gaan de tempel in. Het is wel heel bijzonder om te zien. Net als in alle andere tempels kan je ook hier offerpakketten kopen om aan de tempel te schenken.
We lopen de marktstraatjes van China-Town binnen. Ik overdrijf echt niet. Maar het zijn kilometerslange steegjes en gangetjes met duizenden winkeltjes en kraampjes. Buurten met slippers en schoenen. Tientallen meters diep en tot aan de nok volgepakt met Adidas, Crocks en anderen. Andere buurten hebben haarproducten, kammetjes, klemmetjes, elastiekjes. En het is druk! Ook rijden er nog scooters en fietsen tussendoor. Je gelooft het niet als je dat niet gezien hebt!
In een klein Chinees restaurantje proberen we wat eten en drinken te bestellen. Gelukkig tovert men een Engelstalig menu tevoorschijn. Drinken haal ik gewoon uit de koelkast net zoals de anderen doen. We leren snel. Om aan te geven wat we moeten betalen tikken ze het gewoon op een telefoon in. Dat is duidelijk!
We lopen naar de rivier en nemen een taxiboot terug naar ons deel van Bangkok. Daar drinken we een biertje op een terras aan de Rambrutti road en lopen terug naar onze kamer.
We gaan even douchen en afkoelen voor we weer de stad inlopen. In Khaosan Road kopen we wat stokjes met gegrild vlees bij een marktkraampje. We eten het op achter de kraam. Zo simpel gaat dat hier.
We gaan op zoek naar een plek waar Mary haar haar kan laten vlechten. Ze vindt al snel iets en wil dat direct laten doen. Het duurt tenminste twee uur en ik ga in een volgende straat op een terras zitten om wat te drinken en naar de straattaferelen te kijken. Een paar uur later zie ik Mary voorbijlopen en roep ik haar. Ze ziet er weer prachtig uit!
Samen drinken we nog iets en lopen dan terug naar onze kamer. Het was weer een leuke dag in Bangkok.