Vrijdag 30 juni 2023 – Van Koh Kut naar Bangkok.

30 juni 2023 - Bangkok, Thailand

We staan weer rond acht uur op en gaan ontbijten. Tijdens het ontbijt valt er er weer een verfrissende regenbui. We moeten de tafels wat verder onder het afdak zetten om niet nat te worden. Maar even snel dat het begonnen is is het ook weer over.
We pakken onze rugzakken in. Onze Italiaanse buurvrouw komt afscheid nemen voordat ze met haar zoontje naar het strand gaat. Ik loop nog even naar de weg om foto’s te nemen van een plantje wat ik door Mary heb leren kennen. Het sluit zijn bladeren zodra je het aanraakt.
We lopen naar de receptie en betalen de huur van de scooter. Keurig op tijd worden we door een pickup truck opgehaald. We nemen afscheid van onze gastvrouwen en beloven terug te komen.
Samen met 2 andere stellen worden we naar de steiger van de catamaran gebracht. Hier krijgen we een sticker op ons shirt en tickets voor de boot en de bus.
Een kwartiertje later arriveert de catamaran. De mensen en hun bagage gaan van boord en wij met onze bagage aan boord. Dat kost samen nog geen kwartiertje. Ja dit alles is heel efficiënt geregeld hier.
De overtocht terug naar het vaste land duurt ongeveer een uur. Mary maakt wat foto’s en ik maak het reisverslag van de vorige dag.
Wanneer we aankomen staat de Ameland-expres alweer op ons te wachten en brengt ons naar het busstation wat een paar kilometer verderop is. Daar ruilen we de ticket in voor een stoelnummer in de bus en krijgen een lunchbox met nasi en wat groente.
Om ongeveer 14:00 uur vertrekt de bus naar Bangkok. Een grote bus die maar voor de helft bezet is. We leveren onze stoelnummers in en krijgen een snack en een flesje water voor de rit van zo’n zes uur.
In Trat komen er wat passagiers bij die uit Koh Chang komen. En rijden we verder richting Bangkok. Halverwege stoppen we bij een tankstations met restaurants en winkeltjes voor een sanitaire stop. Ik koop een paar Magnums voor ons.
De eerste passagiers verlaten de bus bij de luchthaven van Bangkok. Wij stappen uit in de omgeving van ons hotel. Niet echt heel dichtbij want we moeten nog wel een kwartiertje lopen. We checken in en brengen onze rugzakken naar de kamer.
Hierna lopen we snel de stad in om iets te eten en te drinken. Dan lopen we nog een stukje door om op een terras een flesje Saint Michiel te bestellen. Het is wel een levensgroot verschil met het stille eiland Koh Kut om weer in Bangkok te zijn. Hier is drukte en lawaai. Tegenover ons worden gegrilde schorpioenen en tarantula’s verkocht. Continue worden ons armbandje, kikkers en andere souvenirs aangeboden. Ja, we zijn terug in een heel andere wereld!
We lopen terug naar onze kamer, doen de airco aan en gaan douchen. Buiten gaat de muziek door.