Zondag 8 oktober 2023 - Haselünne: Fietstocht naar Meppen.

8 oktober 2023 - Haselünne, Duitsland

We gaan rond negen uur uit bed. We drinken koffie, Mary maakt een fruitsalade en ik het reisverslag. En beide doen we onze Spaanse les. Kortom, ons vaste ochtendprogramma.
Het is al weer gezellig reurig op en rond de camperplek. Sommige campers vertrekken. Sommigen camperaars zitten al in het zonnetje. Dat laat wel zien dat het heerlijk weer is!
Voor de lunch bak ik ik broodjes in de Omnia oven. We hebben onder andere zoute haring om de lunch extra lekker te maken.
Na onze lunch zadelen we onze fietsen en rijden weg. De terrasjes in Haselünne zijn al goed gevuld. Er lijkt een groep motorrijders neergestreken te zijn. Het geeft echt zomers vakantiegevoel op deze manier. Wij fietsen naar het noordwesten. In een klein gehuchtje stoppen we bij een Mariakapel en een klokkentoren. Er hangt een klok gemaakt van een vliegtuigbom uit de tweede Wereldoorlog waarmee de bevolking voor vijandige vliegtuigen werd gewaarschuwd. We komen op een ‘historische strasse’. Gemaakt van veldkeien. Waarschijnlijk eeuwenoud maar prima onderhouden.
In Apeldorn bezoeken we een plaatselijk oogstfeest. Het hele dorp is uitgelopen. Er worden vers uitgegraven aardappelen verkocht. En natuurlijk staat er een biertent die goede zaken doet!
Nadat we deze grote stad weer verlaten hebben brengen we een bezoek aan een hunebed.
We fietsen langs een groot militair schietgebied en komen uiteindelijk in het centrum van Meppen. Meppen is een oude Hanzestad. We vinden een kluisje waarin we Mary’s fietsaccu (gratis) op kunnen laden. Met een zelfbedachte pincode is deze af te sluiten zodat we later terug kunnen komen. Op een terrasje voor het voormalige stadhuis bestellen we twee grote glazen landbier om het wachten dragelijker te maken. We zitten heerlijk in het zonnetje en genieten van onze drankjes. We laten onze fietsen hier staan en wandelen door het prachtig gerestaureerde historische centrum. Hierna halen we onze fietsen weer op en halen Mary’s accu weer uit de laadkluis. De accu is goed bijgeladen. Ons terrasbezoek is gelukkig niet voor niets geweest.
We verlaten Meppen weer en volgen de fietsroute terug naar Haselünne. We willen een pizza meenemen bij de plaatselijke pizzeria doch dat idee hebben ook veel anderen vandaag bedacht. Er staat een hele lange rij te wachten en daar heb ik geen zin in. Terug bij de camper hebben we ongeveer 45 Km gefietst vandaag. Het begint al langzaam schemerig te worden.
Vandaag eten we kippensoep uit blik. Mary maakt er een salade met komkommer en paprika bij. Een lekkere maaltijd.
We luisteren muziek, lezen wat, praten wat en gaan dan naar bed.