Zaterdag 7 oktober 2023 - Haselünne.

7 oktober 2023 - Haselünne, Duitsland

De morgen begint wat triest. Het is al negen uur geweest wanneer we bed komen. We staan aan een meer. Een populaire plek voor mensen die willen hardlopen, hun hond uit komen laten of beide acties combineren.
We drinken een paar koppen koffie en wandelen dan naar de stad toe. In veel kleinere steden sluiten de winkels om 13:00 uur op zaterdag en is daarna de gezelligheid verdwenen. Het is zo’n tien minuten wandelen naar het centrum. We vallen met onze neus in de boter. Er is een speelgoed/kledingmarkt in het gemeenschapshuis. We gaan daar natuurlijk even rondneuzen. Hierna gaan we naar de kerk. Er staat een spaarpotje met 1 en 2 Eurocent in de camper. Daarin doen we deze muntstukken die we in het buitenland in de winkels terugkrijgen. En af en toe brengen we de inhoud naar een kerk of kapel.
Wanneer we uit de kerk komen zien we een kringloopwinkel. Ook die kunnen we natuurlijk niet overslaan.
In het centrum van Haselünne zijn diverse jeneverstokerijen. Helaas zijn de bijbehorende winkels vandaag gesloten.
Tijdens ons rondje in en rond het centrum zie ik een bordje met ‘Museumeisenbahn’. Daar wil ik wel graag even kijken! Er staat een goed gerestaureerde trein. De bijbehorende locomotief staat in haar eigen loods. We maken wat foto’s. Ik neem een folder mee. In de zomer kan je een rit met deze trein maken. Iets voor volgend jaar? Mary ziet kruiden langs de spoorlijn groeien die haar moeder als groente at. Ze neemt er wat zaden van mee. Bij K&K kopen we wat afbakbroodjes.
Voor we teruglopen naar de camper maken we nog eerst een rondje om het meer. Een wandelingen van zo’n twintig minuten. Op een terras aan het meer zitten al veel mensen met een biertje van het prachtige weer te genieten.
Terug bij de camper komt er een grote toerbus naast ons staan. De groep wandelt naar de stad. Wanneer ze terugkomen zie ik dat ze een rondleiding bij de kornbrennerei hebben gehad. Ze halen tafels, banken eten en drinken uit de bus en organiseren een picknick aan het water. Pas in de loop van de avond vertrekken ze weer.
Het is een gezellige camperplek met veel gezelligheid en leuk uitzicht. Campers komen en gaan. Mensen zitten gezellig buiten. Er is water en een luxe toiletgebruik. En dat allemaal gratis!
Ons avondeten is ‘Vlaamse stoof’ met vers gebakken brood en komkommer.
We luisteren naar FFN, nemen een drankje en zoeken niet te laat ons bedje op.