Maandag 1 augustus 2022 – Laar: Op de fiets naar Hardenberg.

1 augustus 2022 - Laar, Duitsland

We worden rond half negen wakker en blijven nog even in bed liggen. Het is bewolkt, maar gelukkig wel droog geworden. We zetten koffie en ik maak mijn eerste reisverslag van deze trip. Mary maakt een paar smoothies als ontbijt. Ondertussen komt het zonnetje tussen de wolken tevoorschijn. Mooi weer om een stukje te fietsen. We doen wat blikjes en snacks in onze tas. Ik maak een lijstje met routepunten een vouw een kaart in de stuurtas. De dagteller op nul en wij zijn klaar om te vertrekken. Na een paar Km zien we bramenstruiken langs de weg. Met heel veel en hele dikke bramen. We eten er heel veel van. Ze zijn zo rijp dat we al snel paarse vingers krijgen. Vol vitamines en andere nuttige stoffen fietsen we naar Hardenberg. Mary laat me zien waar ze heeft gewoond in Baalder. Leuk om te zien en te weten. We kijken even bij de camperplek aan de Vecht. Deze is leeg. Vervolgens bezoeken we drie kringloopwinkels in Hardenberg. De eerste is helaas gesloten maar in de andere twee nemen we de tijd om rond te neuzen en wat dingetjes te kopen. We gaan op zoek naar een viswinkel om kibbeling te eten maar kunnen geen viswinkel vinden. Dan wordt het patat speciaal bij een snackbar. Ook lekker.
We fietsen langs de Vecht naar het volgende routepunt op ons lijstje. Het blijkt dat de routepunten niet kloppen met mijn Aldi boekje van 2-3 jaar oud. Weet iemand of er nieuwere kaarten of boekjes zijn? We komen in Ane waar de bekende ‘Slag bij Ane in 1227’ gestreden is. Op een bankje bij de samensmelting van de Vecht en het afwateringskanaal zitten we een poosje op een bankje. Een gezin beklimt het kunstwerk ‘De Brug’ een 2 jongens komen even zwemmen. Natuurlijk moet ik het kunstwerk ook even beklimmen. Wij fietsen naar Gramsbergen. De straatjes in het centrum doen denken aan vorige eeuwen. We nemen plaats op het terras van ‘Mommerite’ en bestellen ieders een ‘Vrouwe van Gramsbergh’. Dat is genieten! Wat kan het leven mooi zijn…
Een beetje beneveld fietsen we terug naar de camper. Daar gaan de stoelen en de BBQ naar buiten in de schaduw van een boompje naast de camper. We genieten van procureurslapjes met appelmoes. Weer het stokbrood vergeten.
Na de afwas verhuizen we naar binnen en praten en drinken nog wat. We kijken terug op een heerlijke dag.