Donderdag 26-januari-2023 - Senija: Wandeling over de Bèrnia.

26 januari 2023 - Senija, Spanje

We worden tegen negen uur wakker terwijl de zon door het dakluik naar binnen dringt. Yes, zon vandaag! We begroeten de dag met een kop koffie. Ik zie Martin buiten lopen en ga ook naar buiten. Onvoorstelbaar! Het is maar 8 graden maar in de zon voelt het als 20! Je kan hier heerlijk zonder dikke jas buiten lopen!
Mary maakt een verse smoothie voor ons en ik zoek wat dingen bij elkaar in de achterbak van de camper.
Martin wil vandaag met ons wandelen op en rond de Bèrnia. Daniëlle kan niet mee omdat ze moet werken. We gaan daar met ‘Jantje’ naar toe, dat is de naam van de camper van Daniëlle en Martin. Via een slingerende en sterk klimmende weg brengt Martin ons naar een parkeerplaats aan het begin van de wandelroute. Van hieruit begint onze wandeling. Het eerste stuk is heel gemakkelijk maar naarmate we hoger komen wordt het pad smaller en steiler. Een dag geleden lag hier nog sneeuw en daardoor zijn sommige stukken van het paadje drassig en glad. Op veel plaatsen moeten we via stenen en rotsen omhoog klimmen. Voor Mary zijn de beklimmingen veel meer dan voor ons. Martin en ik zijn langer dan 1,90 meter en Mary is een stuk korter. Knap voor haar hoor! In de verte zien we Ibiza liggen.
Tijdens de route moeten we door een grot lopen om aan de andere kant van de bergrug tee komen. Nou ja, lopen? Op een gegeven moment wordt de doorgang zo laag dat we moeten kruipen. En nu is Mary in het voordeel met haar kortere lengte.
Liepen we het laatste deel van de wandeling in de schaduw van de berg; zodra we de ‘tunnel’ weer uitkomen staan we volop in de zon! Wandelaars liggen in de zon te genieten een we houden een korte pauze. Voor ons ligt Benidorm.
We lopen weer verder en komen bij de ruïnes van een fort. Zo te zien is het een uitgestrekt bouwwerk geweest. Het is verlaten omdat het strategisch op een ongunstige plek lag. Het bleek eenvoudig te beschieten te zijn vanaf nabij gelegen heuvels. We kijken wat rond en maken (nog wat meer) foto’s. Omdat we alle drie foto’s maken komen we ook alle drie op de foto vandaag.
Vanaf dit punt gaat de route hoofdzakelijk alleen nog maar dalen. Maar door alle stenen en afstapjes is het nog steeds een heel pittige wandeling! Een uurtje later zijn we terug bij Jantje. We hebben ruim 10 Km gelopen in iets minder dan 5 uur en een hoogteverschil van 430 meter overbrugt. We feliciteren onszelf met deze sportieve prestatie.
Op de terugweg naar huis gaan we nog even naar de supermarkt. Dan rijden we terug naar Senija.
Mary maakt een pasta soep en ik maak ruzie met de Garmin GPS. Ik zie de gelopen route op de GPS staan maar het lukt me niet om deze op de laptop de downloaden. Daar word ik heel chagrijnig van. Niet leuk voor Mary. Sorry, ik kan er niet tegen dat elektronica niet doet wat het moet doen!
Ik zoek de foto’s uit (Martin en Mary bedankt voor jullie foto’s) en plaats deze op de reisblog. En maak een kort reisverslag van de vorige dag waarop we niet zoveel activiteiten hebben gedaan. We gaan op tijd naar bed een ik voel pijn in al mijn spieren.
Naschrift: De volgende dag is het gelukt om de route van de GPS te downloaden. Joepie.

1. Koen:
    27 januari 2023
    Fantastisch mooie tocht zo te zien!! Klein beetje jaloers..., geniet er samen van. Lieve groet
  2. Mary en Harry:
    29 januari 2023
    Hoi Koen.

Dankjewel voor jouw reactie. Ja, we genieten er zeker van!

Liefs,
    Mary en Harry