Dinsdag 24 augustus 2021 - Trappe de Notre Dame des Neiges.

24 augustus 2021 - Saint-Laurent-les-Bains, Frankrijk

Wat is het hier heerlijk donker en stil. Om 8:08 kijk ik op mijn telefoon. Tijd om er uit te gaan en koffie te zetten. Het is bewolkt en buiten is het 12 graden. Binnen maar 14!
Terwijl ik van mijn eerste kopje koffie geniet een mijn reisverslag maak komt de zon iets tussen de wolken door. Daardoor loopt de temperatuur in de camper al snel op tot 20 graden. Dat is te doen.
Er lopen een groep meisjes/dames scouts langs de camper. Ze zijn zeker 20 jaar en ouder. Ik vind hun huid heel erg wit. Hun armen en benen zien er uit of ze heel lang niet buiten geweest zijn. Ze lopen naar de Abdij op de heuvel.
Ik vind het nog te koud om te gaan wandelen. Daarom probeer ik uit te zoeken waarom de GSM tracker in de camper niet werkt. Ik vermoed dat de Simkaart die erin zit geen verbinding met het Franse GSM 2G net kan maken. Die tracker zit onder de stoel en het is een hele klus om erbij te komen. Ik haal de Simkaart eruit en doe deze in mijn testtelefoon. Dan bel ik naar mijn telefoon en bel met mijn telefoon naar de testtelefoon. Beide gesprekken lukken. De kaart is dus bekend in het Franse telefoonnet. Ik bouw alles weer terug. Ik kan pas verder testen wanneer ik binnen het bereik van een sterker GSM net ben. Onder de stoel dringt het zwakke signaal wat ik hier heb niet door. Ik moet mijn telefoon tegen de voorruit houden om een mailtje binnen te krijgen.
Na 12 uur ga ik wandelen. Het is 18 graden buiten. Met een korte broek en een fleecetrui aan. Ik moet direct al behoorlijk klimmen om uit het dal te komen. Om te wandelen is dit toch wel een hele fijne temperatuur!
Ik kom bij de rand van een heel groot dal. Een prachtig uitzicht hier! Ik zie de toren van een kasteel, slingerende wegen en kleine dorpjes onder in het dal en tegen de bergwand aan de overkant. Ik blijf er meer dan een uur zitten op een dikke steen. Ik geniet van het uitzicht en de zon en maak veel foto’s.
Ik loop verder en kom bij de resten van een groot gebouw. Ik begrijp van een herdenk steen dat het de resten zijn van een boerderij waarvan de bewoners de boerderij en omgeving geschonken hebben aan de abdij. Maar dat is mijn schatting van de vertaling.
Vanaf daar gaat het langzaam naar beneden en kom ik terug bij de Abdij. Ik bezoek de kerk en maak wat foto’s. De abdij zelf is verboden gebied voor bezoekers. Wel mag ik in de naastgelegen kapel. Speciaal ingericht voor kinderen lijkt het wel. Hier is de link naar een mooie video.
Ik zie de dames van de scouting aan het werk in het dal achter de kapel. Ze slepen dode takken bij elkaar en harken de paden.
Ik heb trek in iets lekkers gekregen. Terug bij de camper doe ik de barbecue aan en bak de Gamba’s die ik gisteren bij de Lidl heb gekocht. Met flink veel verse knoflook. Een heerlijke maaltijd!
Wanneer de zon achter de heuvels zakt wordt het heel snel kouder. Ik trek een lange broek aan! Die heb ik al heel lang niet meer aangehad! De temperatuur zakt tot 14 graden maar voor dat zover is zit ik allang binnen in de camper.
Een frisse dag. Maar wel heerlijk gewandeld. Ik heb er zeker van genoten!