Maandag 23 augustus 2021 – Van Comps naar Trappe de Notre Dame des Neiges.

23 augustus 2021 - Saint-Laurent-les-Bains, Frankrijk

Vannacht word ik wakker van de koude wind over mijn lichaam. Gisteren is het harder gaan waaien en pas vannacht is het afgekoeld. Ik doe het venster aan de windkant dicht en kruip onder het dekbed. Rond 8:00 uur word ik weer wakker, zet koffie en begin aan mijn reisverslag. De thermometer buiten geeft 21 graden aan. De wind is nog niet gaan liggen.
Rond negen uur zie ik dat Regina bijna alles ingepakt heeft en loop ik naar haar toe. Ik heb beloofd haar even te helpen om haar stoelen in haar camper te hangen. Dat wil haar niet lukken. We zitten nog even te praten en wisselen onze e-mailadressen uit. Dan help ik haar met de stoelen. Dat blijkt eigenlijk heel eenvoudig te zijn. Het moet net andersom dan zij het doet. Dan nemen we afscheid. We hebben beide genoten van ons korte samenzijn. Ze rijdt nog een laatste rondje over de camperplek en verdwijnt dan over de dijk. Richting Atlantische Oceaan.
Omdat het waait is het niet fijn om buiten te zitten. Daarom besluit ik om er vandaag ook maar een reisdag van te maken. Ik heb een leuke camperplek gevonden bij een Abdij.
Ik pak mijn spullen in en zet alles weer vast. Dan rij ik naar de loosplek bij de 2e camperplek in het dorpje. Want de camperplek heeft 2 delen. Daar waar ik stond en 1 binnen de dijk voor als het hoog water is. Ik laat mijn afvalwater in de put lopen en tap schoon water. En ledig en reinig mijn toiletcassette.
Vervolgens rij ik naar Beaucaire waar ik een Lidl vind om boodschappen te doen. Hierna stel ik mijn routeplanner in op de Abdij van mijn doel.
De routeplanner brengt mij eerst naar Nimes. Vervolgens naar Ales. Die stad herken ik omdat daar tegenover een grote berg met mijnafval ligt die al jaren brandt. In een klein dorpje zie ik een pinautomaat met een ruime parkeerplaats. Daar haal ik wat geld uit. Dan gaat het over de D906 noordwestwaarts. Een rustige en smalle weg met heel veel bochten die hoger en hoger klimt. Ik passeer de 1000 meter hoogtegrens. Bij het stuwmeer van Villefort stop ik om van het uitzicht te genieten en wat foto’s te maken. En dan weer verder over de D906. Borden geven aan dat ik nu de Cevennen binnen rij. Dat stond nog steeds op mijn lijstje en nu ben ik er dus.
Net voor La Bastide-Puylaurent stuurt de routeplanner mij de D4 op. Na een paar minuten ben ik op de camperplek van Trappe de Notre Dame des Neiges. Een ruime camperplek met zon en schaduw en heel veel picknicktafels. Maar wat is het koud als ik uitstap! Ik hang de thermometer buiten en zie dat het hier maar 18 graden is! 12 graden minder dan afgelopen weken rond dezelfde tijd. Ik trek een fleecetrui aan en loop naar de winkel van de Abdij. Ze verkopen heel veel kruidenboeken en boeken over het maken van bier en wijn. Helaas allemaal in het Frans. Ik koop een fles gekoeld bier. Terug in de camper laat ik me die lekker smaken. Ja, in de camper. Er is nog steeds wat wind en buiten in het zonnetje met nu 19 graden is het me echt te koud.
Ik maak mijn reisverslag af en verstuur het. De 4G verbinding hier is bijzonder langzaam. Dat had ik ook al in de CamperApp gelezen. ’s-Avonds zie ik dat het maar 13 graden buiten is. Ik heb me echt verkeken op de invloed van de hoogte van het gebied op de temperatuur! Ik verwacht ieder moment dat er een ijsbeer aan de camper komt kloppen.