Woensdag 25 Augustus 2021 – Van Trappe de Notre Dame des Neiges naar Banne.

25 augustus 2021 - Banne, Frankrijk

Rond 8 uur ben ik uit bed, zet koffie en maak mijn reisverslag. Ik vind een leuk filmpje van de Abdij die ik aan het verslag toevoeg. Binnen is het 18 graden en buiten nog geen 14! Ik neem daar alle tijd voor. Heerlijk ontspannen mijn ding doen. Ik loop even naar het toilet van de Abdij boerderij.
Er komt een bus met schoolkinderen op de parkeerplaats staan. Ze lopen naar de Abdij. De dames van de Scouting lopen ook weer voorbij. Ook zij lopen naar de Abdij. Ik neem nog een kop koffie en zie sommige campers om me heen vertrekken. Het is geweldig weer met een stralend blauwe lucht dus ik blijf nog een dagje.
Ik doe opgeladen batterijen in mijn Garmin en een grote fles drinkwater in mijn rugzak. Camera’s mee en ik ben klaar voor een wandeling. Korte broek, hemdje en een fleecetrui. Maar die doe ik na een paar kilometer alweer uit omdat het al lekker warm wordt. Het eerste gedeelte van de wandeling gaat tussen de weilanden door. De weg is redelijk vlak. Ik hoor het geluid van een beekje. Ik zie een prachtig huis midden in de natuur. Uitzicht op een dal en over de weilanden tegen de bergen. Zo’n plek lijkt mij ook heerlijk om te wonen.
Ik zit een poosje op een boomstronk in de zon. Bankjes kom je nauwelijks tegen in Frankrijk tijdens het wandelen. Ik geniet van de rust en de warmte. Vanaf hier loop ik de bossen in.
Dan begint de weg te klimmen. Steeds steiler. In 2,5 Km gaat het zo’n 200 meter omhoog. Voor een groot gedeelte loop ik in de schaduw van de bomen. De temperatuur schat ik op 20 graden. Dan is zo’n klim toch beter te doen dan aan de Cèze met 30 graden.
Vanaf de top heb ik een fantastisch uitzicht. In de verte zie ik een kasteel, vele kleine dorpjes en nog hogere bergen naar het noorden. Een mooie plek om een poos te zitten kijken en foto’s te maken.
Toen ik vanmorgen vertrok was er nog geen wolkje aan de lucht maar ondertussen komen er toch langzamerhand meer wolken aan de hemel. Terwijl ik terugloop naar de camper bedenk ik mij dat het nu wel een goed moment is om weer verder te gaan. Het is hier geweldig om te wandelen maar het nadeel is dat je vanwege de temperatuur na 16:00 uur al niet meer lekker buiten kan zitten. Dus besluit ik naar een wat lagergelegen plek te gaan. Ik heb een mooie camperplek aan de Ardèche gezien.
Terug bij de camper zie ik dat alle picknicktafels in gebruik zijn door de schoolkinderen uit de bus die vanmorgen gekomen is. Zij gebruiken hier de lunch. Ik pak de camper in zet alles vast. De schooljeugd vertrekt weer richting Abdij en het wordt weer stil. Ik eet nog een paar roti-sandwiches aan de picknicktafel bij de camper.
Eerst rij ik naar de camperplek in het dorp La Bastide-Puylaurent. Hier maak ik de toiletcassette leeg en schoon en laat mijn afvalwater in de put lopen. Een mooie camperplek trouwens, goed om te onthouden voor een volgende trip of etappe. Daarna rij ik via de D906 naar het zuiden om in Villefort oostwaarts de D901 te nemen. Ik zie een bordje dat ik over 150 meter bij de bron van de Cèze ben. Dus stop ik. Maar hoe ik ook tuur, ik zie geen water. Ook is er geen pad wat ergens naar toe loopt. Bedoelt men dat ik vanaf hier de bron zou kunnen zien in het dal? Ik maak maar wat foto’s.
De D901 is een kronkelende weg door de bergen. Gemiddeld haal ik hier nog geen 50 Km per uur. Het uitzicht is indrukwekkend. Ik kom door de hippiestad Les Vans. Een gezellig stadje zo te zien.
In de beschrijving van de camperplek van Banne had ik al gelezen dat de toegangsweg vrij smal zou zijn. Nou, dat blijkt wel heel erg smal te zijn. Ik zal de beelden van de dashcam later aan de blog toevoegen.
De camperplek van Banne ligt op een bijzonder mooie plek. Naast een kerk. En kijkt uit op de ruïne van een imposant kasteel. Mijn eerste wandeldoel voor morgen!
Ik geniet van heet uitzicht en de temperatuur. Nog 29 graden om 17:00 uur. Aan het begin van de avond doe ik de barbecue weer aan. Karbonades dit keer. En een koel biertje. En ik blijf nog lang buiten zitten!