Dinsdag 27 juli 2021 – Le Somail.

27 juli 2021 - Le Somail, Frankrijk

Dinsdag 27 juli. De verjaardag van mijn moeder. Ze zou vandaag 92 zijn geworden als ze nog leefde. Dat zijn mijn eerste gedachten wanneer ik even na achten wakker word. De camper staat in de schaduw en het is nog heerlijk koel binnen.
Ik zet koffie en maak mijn reisverslag. Met Griekse yoghurt en een biologische multi-drink. Van de Lidl natuurlijk, waar ik gisteren mijn voorraad weer aangevuld heb.
Ondertussen krijg ik een tip van Jorien over een hele grote boekenzaak hier in het dorp. Daar moet ik natuurlijk even naar toe vandaag.
Op de huisboten tegenover de camper wordt gezellig ontbeten aan dek. Gezellig om te zien. De komende uren zullen de meesten weer verder varen en zullen de kades weer leeg zijn.
Vandaag wil ik een stuk fietsen langs het Canal du Midi. Ik heb geen vast doel, ik wil gewoon veel zien. Wat drinken in de fietstas, mijn camera’s en een gedetailleerde kaart op mijn stuurtas. Na een paar Km kom ik bij een aquaduct over de rivier de Cesse. Indrukwekkend hoe dit alles al rond 1670 gebouwd is. Even verder splitst zich een zijtak van het kanaal af naar Narbonne. Misschien ook wel leuk om te fietsen?
Ik volg het slingerende verloop van het kanaal. Om het aantal sluizen zo klein mogelijk te houden heeft men een route gekozen die helemaal op dezelfde hoogte blijft. Ik zie vandaag geen enkele sluis. Geweldig om te fietsen. Alleen jammer dat het onderhoud van het fietspad op zijn Frans gebeurt. Een gravel pad met veel kuilen, stenen en boomstronken. Hierdoor moet ik te veel op het pad letten en dat is jammer. Er zijn maar heel weinig bruggen. Wel zie ik veel huisboten. Het bedrijf ‘Le Boat’ doet goede zaken hier met het verhuren van die boten. Het is leuk om te zien hoe onervaren schippers proberen hun boot af te meren. Gelukkig hebben de boten veel stootbuffers zodat ze niet zo snel beschadigen.
Ik zie een soort van waterval waar veel water in het kanaal komt. Het hele systeem van de waterhuishouding van het kanaal schijnt heel vernuftig in elkaar te steken.
Ik kom in het dorp Capestang. Het eerste dorp op mijn route vandaag. Ik zie een indrukwekkend grote kerk boven het dorpje uitsteken. Ik fiets het dorp in en haal wat geld bij een geldautomaat. Bij de kruidenier koop ik een paar belegde boterhammen, een fles Cola en een zak chips. Dan fiets ik naar het marktplein naast de kerk om deze lunch tot mij te nemen. Altijd leuk zo’n plein. Onder de bomen, wat terrassen er omheen en wat mensen die op een bankje zitten te keuvelen. Het is lunchtijd en de terrassen zijn gezellig vol. Zo’n plek als dit is voor mij echt genieten van de Franse sfeer. Ik zit er wel meer dan een uur.
Ik heb ruim 20 Km gefietst en vind dat genoeg voor vandaag. En dus fiets ik terug naar Lo Somail. Ik niet veel andere fietsers tegen. Ik denk dat ik de hele dag nog geen 20 stellen heb zien fietsen. Met dit weer zou je langs het kanaal Almelo-Nordhorn in een file fietsen.
Terug bij de camper loop ik even het dorp in. Rond dit tijdstip komen de huisboten weer binnen. Mooi om te zien. Ik loop naar de brug. Prachtig! Le Somail is maar een heel klein dorpje. Er zijn veel restaurantjes, ijswinkel, boetieks en galerieën. De kruidenier zit in een boot. En natuurlijk een hele grote boekhandel. Als Jorien mij de link hiervan niet gestuurd had zou ik er waarschijnlijk aan voorbij gelopen zijn. Binnen is het indrukwekkend groot met vele duizenden boeken. Hele hoge stellingen waar trappen bij staan om bij de bovenste boeken te kunnen komen. Bedankt voor de tip Jorien!
Alhoewel het nog geen etenstijd is stromen de terrassen van de verschillende restaurants langs het kanaal al aardig vol. Ik zie dat het best prijzig is om hier wat te eten en te drinken. Ik loop terug naar de camper en haal een blikje bier uit de koelkast. Wat tapas erbij en ik geniet op mijn eigen terras naast de camper. Een echtpaar met hun zoontje komen picknicken aan de picknicktafel naast me. Ook in dit dorpje kan ik me heerlijk ontspannen.