Woensdag 28 juli 2021 – Le Somail / Op de fiets naar Narbonne.

28 juli 2021 - Le Somail, Frankrijk

Ik word rond 6 uur vanmorgen gewekt door getik op de camper. Regen! Ik ga snel naar buiten om mijn stoel en krukje binnen te halen en kruip weer in bed. Vervolgens word ik iets na achten wakker. Het regent nog steeds een beetje.
Ik zet koffie, eet yoghurt en drink vruchtendrank. Nadat ik mijn verslag heb gemaakt lees ik nog even mijn mail. En ondertussen is het droog geworden. Het is nog wel gedeeltelijk bewolkt en dat maakt dat dit het ideale fietsweer is.
Vandaag wil ik naar Narbonne fietsen langs het zijkanaal wat ik gisteren heb gezien.
Zogezegd, zo gedaan. Even later zit ik op fiets en volg het Canal du Midi tot aan het kruispunt met het Canal du la Robine. Gisteren heb ik geen enkele sluis gezien, nu passeer ik iedere paar Km een sluis. Ik volg de weg langs het kanaal voor zover ik kan. Op een gegeven moment buigt de weg van het kanaal af en volg ik de borden ‘Narbonne’. Dat gaat gedeeltelijk over binnenwegen maar ook een stukje via D607. Een wat drukkere weg met een paar stevige klimmetjes erin. Ik ben blij met mijn ondersteuning! Eenmaal in Narbonne volg ik de bordje naar de historische binnenstad. Vanaf het station kan ik de grote kathedraal al zien. Die ligt op een heuvel. Vanaf nu kies ik mijn eigen route door de stad.
Bij de kathedraal aangekomen ga ik heerlijk in de schaduw op een bankje zitten. Wat cola en chips en ik kan er weer tegen.
Ik parkeer mijn fiets en maak een rondje door de kathedraal. Een indrukwekkend bouwwerk!
Daarna fiets ik om de kathedraal heen en parkeer mijn fiets op een gezellig plein. Ik loop wat door smalle winkelstraatjes met wel heel veel eetgelegenheden. Aan beide zijden van het Canal du Robine zijn brede boulevards met nog meer terrassen. En nu rond lunchtijd allemaal vol bezet.
Ik bestudeer mijn landkaart en kies voor een route terug langs het kanaal. Op mijn 30 jaar oude kaart staat weliswaar dat er geen weg langs loopt maar dat zou best veranderd kunnen zijn in de loop der jaren. En dat blijkt ook zo te zijn, gelukkig. Een prima fietspad tot het punt waar het kanaal overgaat in de rivier de Aude. Ik kom door het dorpje Moussan en even later komen ik weer op de route die ik vanmorgen op de heenweg heb genomen. Die route kan ik dan gewoon volgen. Later zie ik bij het plotten van mijn gps-route dat ik zowel op de heenweg als op de terugweg een hele vreemde omweg heb genomen. Ik lijk mijn eigen spoor gekruist te hebben! Ik ben heel nieuwsgierig hoe me dat gelukt is!
Even later ben ik weer aan het Canal du Midi. En nog een kwartiertje later weer terug bij de camper. Ik maak wat te eten en vul mijn vocht aan. En ga heerlijk onderuit zitten in de schaduw van een boom. De bewolking is ondertussen weg. Ik laad mijn fietsaccu op. De zonne-energie kan zo de fietsaccu in.
De kades stromen langzaam weer vol met de huisboten. De grootte van een woonboot maar de vorm van een jacht. En de parkeerplaats stroomt vol met campers en auto’s van bezoekers voor de vele restaurantjes hier. Dit is wel heel gezellig.

1. Martin:
    29 juli 2021
    Je mag wel regen meenemen. Al maanden niet meer gezien helaas
  2. Mary en Harry:
    29 juli 2021
    Het was hier ook wel welkom. Alles werd zo stoffig.