Maandag 26 Juli 2021 – Van Fons-sur-Lussan naar Le Somail.

26 juli 2021 - Le Somail, Frankrijk

Om 8:00 uur hoor ik de kerkklokken van Fons-sur-Lussan luiden. Eerst van het ene kerkje en 2 minuten later van het andere kerkje. Zouden ze dat zo afgesproken hebben? Anders is het natuurlijk lastig tellen hoe laat het is wanneer ze ongeveer tegelijk zouden slaan.
Ik zet koffie en ga met Maccie en een kop koffie onder mijn boom zitten om het reisverslag te maken. Vanmorgen zijn er geen dames die met hun hond langs komen wandelen. Ze weten zeker nog niet dat ik wegga want anders hadden ze wel even afscheid genomen.
Ja, want nadat ik hier een weekje gestaan heb en heerlijk tot rust ben gekomen wil ik vandaag weer verder. Ergens een plekje aan het Canal du Midi.
De afwas doe ik in m’n afwasbak. Het is te weinig om af te wassen. Jammer van het water. Ik maak de toiletcassette leeg en spoel deze om met het laatste spoelwater van de was van gisteren. Ook weer nuttig gebruikt. Ik pak mijn stoel in en klap mijn tafeltje in.
Ik loop nog even het dorpje in om de drie soorten ambachtelijk bier te kopen. Het bruine soort blijkt helaas op te zijn. Dan maar een blonde en 2 rode. Ik leg uit dat ik de statiegeldflessen niet terug zal brengen en ze wil betalen. Dat hoeft hier namelijk niet wanneer je belooft ze terug te brengen.
Nadat ik alles ingepakt en vastgezet heb loop ik nog even een rondje door en om de camper om te controleren of ik niet vergeten ben. Ik rij naar de loosplek om mijn afvalwater te lozen, neem afscheid van mijn Belgische buren en stel het navigatiesysteem in op ‘Homps’. Terwijl de buurvrouw mij nog uitzwaait rij ik weg van deze prachtige plek. Ik wil hier zeker nog wel eens naar toe.
De route gaat via rustige binnenwegen langs Alès en dan via de D6110 zuidwaarts. Een leuke route, niet al te druk maar wel door heel veel dorpjes. Leuk om te rijden maar niet echt snel. Dat gaat zo door tot Montpellier. Daar kom ik op snelwegen die geen tolwegen zijn. Via de A750 en A75 kom ik in Bezier. Daar neem ik de D11 naar Homps.
Onderweg ga ik nog even naar de Lidl om boodschappen te doen. En daar koop ik ook een stevige drinkfles voor in mijn rugzak. Afgelopen week heb ik geleerd dat ik toch meer water mee moet nemen op mijn wandelingen. Bij een andere supermarkt doe ik de dieseltank vol. Mijn ervaring dat dit de goedkoopste plek is om te tanken in Frankrijk. 1,455 Euro/liter. Ik kan weer ruim 1100 Km rijden.
De camperplek in Homps is een parkeerplaats bij een meer. Hartstikke druk en niet toegankelijk voor voertuigen hoger dan 2 meter. Dat is jammer en ik moet dus verder zoeken. Ik kies de volgende op mijn lijstje. In Le Somail. Het kost wat zoeken omdat de straatnaam niet in mijn navigatiesysteem staat. Maar gelukkig kan ik ‘m vinden. Ook eigenlijk alleen maar een parkeerplaats zonder voorzieningen. De camperplek van Le Somail ligt direct aan het Canal du Midi. Een prachtige plek, maar daar zal ik morgen meer over schrijven. Naast mijn plek is het terras van een wijnwinkel. Die is gesloten. Daarom maak ik gebruik van de picknicktafel tussen de houten wijnvaten om even van mijn reis te bekomen. Wat later haal ik mijn stoel en krukje tevoorschijn en maak ik me het gemakkelijk. Ik lees dat heel Europa een geel reisadvies krijgt. Zou ik dan ook naar Spanje kunnen?