Dinsdag 31 augustus 2021 – Méjannes-le-Clap.

31 augustus 2021 - Méjannes-le-Clap, Frankrijk

Tegen 8 uur doe ik de rollo’s van de slaapcabine open. Een enthousiast zonnetje schijnt al naar binnen. Ik blijf nog even liggen genieten en ga dan uit bed. Binnen en buiten is het 17 graden. Maar binnen loopt het snel op.
Ik zet koffie, maak mijn verslag en lees mijn mail. Dan spoel ik mijn wok af met water uit mijn wasmachine. Het voordeel van de wok vind ik wel dat ik deze gewoon buiten kan laten staan. Dat doe je natuurlijk niet met een steelpan. De wok heb ik gisteravond na het wokken van de crevettes ingespoten met Cleanofant. Ideaal spul om een vette pan en barbecue te reinigen. Inspuiten, paar uur wachten en je spuit alle vet er gewoon met water af. Volgens testen een van de beste en de milieuvriendelijkste.
Ook vandaag heb ik weer een wandeling gepland. Ik heb grofweg een route bedacht die ik met behulp van de GPS en de kaart wil lopen. Ik vertrek rond half elf.
Vandaag loop ik door een aantal oude rivierbeddingen. Beddingen waar de Cèze doorheen stroomde voordat deze de huidige bedding koos. Wellicht duizenden jaren oud. Misschien zelfs een paar weken meer. ’s-Middags kom ik in een rivierdal waar de rivier, die allang verdwenen is, zelfs de hele rotsen helemaal uitgesleten heeft. Indrukwekkend om te zien. Het is er heerlijk koel en ik blijf er een uurtje genieten van de rust en koelte voor ik weer verder ga. Het is een hele klim om dit dal weer uit te komen. Boven gekomen hou ik nog maar even een pauze.
Ik kom terecht op pad waar ik op de heenweg van mijn reis ook heb gelopen. Toen kon ik een zijpad niet vinden en nu wel. Of dit een voordeel is vraag ik mij later af. Want na enige kilometers is het pad op vele plaatsen dichtgegroeid. Gelukkig kom ik een kilometertje verder weer op een betere weg uit die me binnen een half uur weer terugbrengt bij de camper. Het is tegen vieren. Ik heb 15 Km gelopen met een aardig hoogteverschil. Het hoogteprofiel laat een kortere afstand zien. Dat kan ik niet verklaren. Misschien omdat ik batterijen heb moeten wisselen?
Ik drink melk en vruchtensap. Ik bak mezelf een paar pannenkoeken met geitenkaas, ham en groentes. Een Franse specialiteit van de Lidl. Voedzaam en heerlijk. Dat kan ik thuis ook wel eens gaan maken.
Ik ga met mijn voeten in de afwasbak met het laatste spoelwater van de wasmachine zitten. Ik heb vandaag op mijn sandalen gelopen en dan moeten mijn voeten wel even geweekt worden. Ondertussen geniet ik van een koel flesje bier. Flesjes hebben hier het voordeel boven blikjes dat ze niet zo snel lauw worden. Maar de 0,25 liter inhoud is niet handig ;-)
Weer een heerlijke dag toegevoegd aan de zomer die voor mijn gevoel wel heel erg lang is dit jaar!