Donderdag 12 augustus 2021 – Van Bèziers naar Saintes-Maries-de-la-Mer.

12 augustus 2021 - Saintes-maries-de-la-mer, Frankrijk

Om half acht word ik wakker en even later ga ik uit bed. Ik heb de deur opengelaten omdat het warm is. Op de plek tegenover mij is vannacht een auto komen staan met een klein werptentje erbij. Grappig om te zien.
Ik begin met mijn dochter Lia te feliciteren. Ze is vandaag jarig. Ik herinner mij de verjaardagen die we vaak in Frankrijk gevierd hebben.
Dan zet ik koffie en maak mijn reisverslag. Wanneer ik het reisverslag klaar heb en een paar koppen koffie op heb pak ik alles weer in om mijn reis te vervolgen.
Maar eerst rij ik nog even naar de loosplek om mijn afvalwater af te voeren en mijn toiletcassette te legen en schoon te maken. Dan zet ik als reisdoel ‘Saintes-Maries-de-la-Mer’ in mijn navigatiesysteem en laat mij door de vriendelijke dame verder door Frankrijk loodsen. De route gaat over A75 naar Montagnac. Dan over de D5, D2 en D613 naar Fabrègues. Dan rij ik naar Palavas-les-Flots waar ik vele kilometers langs de kust rij. Het is een prachtige route. In Aigues-Mortes bezoek ik de Lidl om wat boodschappen te doen. Rond 14:00 uur ben ik in Saintes-Maries-de-la-Mer. Een grote en drukke camperplek waar bijna alleen maar Fransen komen. Het zijn ruime afgebakende plekken en behalve drie loosplekken zijn er geen voorzieningen. Er zijn 6 kranen. Drie om je toiletcassette om te spoelen en drie om je watertank te vullen. Die kranen worden voor alles gebruikt. Wassen, afwassen, douchen en groenten schoonmaken. Ik betaal hier 13 Euro per nacht en dat is natuurlijk niets voor een plek 200 meter van het strand!
De meeste Fransen komen hier voor een langere periode. Misschien wel hun hele vakantie. Ze hebben tafels, stoelen en een barbecue rond de camper staan. Een waslijn. Ze hebben een karretje om water te halen en wat jerrycans met water bij de camper staan. Kortom, een echte Franse camping. Het voelt voor mij als een prima plek. Ik heb voor 3 dagen betaald. Je krijgt dan per dag een kaartje wat je achter de voorruit moet leggen. Lekker simpel.
Ik heb mijn camper zodanig neergezet dat de zon ’s-middags niet naar binnen schijnt. Ik draai de luifel uit en heb zo een heerlijk plekje in de schaduw. De thermometer geeft 32 graden aan. In de camper is het 34 graden.
De middag breng ik lekker in de schaduw door. Aan het begin van de avond loop ik naar het strand toe. Alhoewel ik al veel mensen terug heb zien lopen zijn er nog steeds veel mensen aanwezig. Er worden zandkastelen gebouwd en natuurlijk mogen de ballen en frisbees ook niet ontbreken. Ook topless is hier nog geen taboe.
Terug bij de camper steek ik de barbecue aan en bak wat worstjes. Een maaltijdsalade van de Lidl erbij en een blikje bier en ik kan smullen!
Ik moet weer denken aan die God in Frankrijk.