Woensdag 11 augustus 2021 – Van Navarcles naar Bèziers.

11 augustus 2021 - Béziers, Frankrijk

Vanmorgen ben ik al voor 8 uur bed. Ik zie in de weersverwachting dat hier temperaturen van boven de 40 graden worden verwacht. Dat lijkt me een beetje te veel van het goede!
Ik zet koffie en maak mijn reisverslag. Dan pak ik alles weer in en zet alles om verder te rijden.
De route gaat over de C16 noordwaarts. Een prachtige tolroute door de Pyreneeën. Ik heb voor de tolweg gekozen omdat het alternatief via de N260 uren langer is en veel zwaarder is met een camper. Mijn doel is om de Spaans-Franse grens over te steken in het dorpje Bourg-Madame. Daar zijn 2 grensposten, één grote in de D68 en een kleinere in het dorp. Ik ga via de laatste. Het is niet meer dan een overkapping over de weg. Er is geen douane en ik kan zo Frankrijk weer inrijden. Op de eerste parkeerplaats over de grens vier ik mijn probleemloze intocht in Frankrijk met een kop koffie.
Ik volg de N116 door de Pyreneeën naar Perpignan. Ik rij langs de Spaanse enclave Llívia. In Saillagouse zie ik een plek waar ik de camper kan wassen. Daar zit zoveel Sahara zand op dat ie gewoon een andere kleur heeft gekregen. 10 minuten later is ie weer helemaal schoon en glimt weer in de zon.
Na Mont-Louis wordt de route echt spectaculair! Haarspeldbochten langs diepe ravijnen met geweldige uitzichten. Ik stop regelmatig op een parkeerplaats om foto’s te maken en het verkeer wat mij niet in kan halen erlangs te laten.
Na Prades wordt de weg breder en rechter. Wanneer ik dichter bij Perpignan kom wordt het zelfs een snelweg.
Ik kijk op de kaart en in de camperApp en besluit naar Bèziers te gaan. Dat lijkt me een mooie stad en een prima camperplek. Voor ik daar ben kan ik de camper parkeren voor een bank omdat er 2 plekken achter elkaar vrij zijn en daar ga ik even geld pinnen.
De camperplek in Bèziers is snel gevonden. Ik ga in de schaduw zitten om wat af te koelen en wat te drinken. En loop daarna de stad in. Ik volg de bordjes naar het historische centrum.
Het is erg gezellig in de stad. Alles is versierd en de terrassen zitten vol. Ik zwerf over drukken pleinen en door stille straatjes. Ik bezoek de grote Basiliek. Op het voorplein heb ik een prachtig overzicht over de rivier en de loop van het Canal du Midi met zijn negen sluisjes hier.
Op de terugweg naar de camper koop ik me een kebab burger bij een snackbar. Bij de camper ga ik die lekker op zitten eten. En geniet van het zitten want ik heb wel 3 uur door de stad gezworven. Ik heb alweer een hele mooie dag gehad.