Vrijdag 13 augustus 2021 – Saintes-Maries-de-la-Mer.

13 augustus 2021 - Saintes-maries-de-la-mer, Frankrijk

Al vroeg schijnt vanmorgen de zon op mijn bed. Ik heb alle rollo’s opengelaten zodat het er de hele nacht lekker over mijn blote lichaam waait. Alleen de horren heb ik dicht gedaan. Dat om eventuele muggen tegen te houden.
Rond 8 uur ga ik uit mijn bed. Ik zet koffie en ga er mee buiten zitten. Op mijn gemak maak ik mijn reisverslag van de vorige dag. Eén van de beheerders komt mijn parkeertickets controleren. 70 plekken á 13 Euro is best wel interessant voor de pachters.
Ik begin deze morgen met een wandeling langs het strand. Mensen gaan vanaf de parkeerplaatsen zelfs met karretjes naar het strand. Stoelen, parasols en vooral veel koelboxen mee. Leuk om te zien. Ik zit een poos aan de monding van de Petite Rhône en kijk naar de bootjes die voorbijvaren. Vissersbootjes, jachten en rondvaartboten waarmee je een toer door de Camargue kan maken om wilde paarden en flamingo’s te spotten. Ik heb er gisteren al veel gezien toen ik hiernaartoe reed.
Hier in de omgeving zijn ook veel manages waar je rondritten kan doen. Regelmatig zie ik een groepje ruiters langs de camperplek rijden. Dat lijkt me ook wel leuk zo langs het strand.
Gedurende de heetste uren van de dag blijf ik zoveel mogelijk in de schaduw. Ik was wat kleren uit en geniet van een wijntje.
Aan het eind van de dag fiets ik even naar Saintes-Maries-de-la-Mer. Het is een paar Km over een vlakke weg. Dat is best te doen zonder ondersteuning.
Bij de Intermarché in het dorp koop ik wat vlees, salades en wijn voor het avondeten. Een jonge man laat me een lokaal gebrouwen biertje proeven. Een blonde. Wel lekker maar niet echt bijzonder. Dan moeten ze voor mij niet blond zijn.
Ik loop wat door de smalle straatjes. Zo aan het eind van de dag is het gezellig druk. De vele souvenirwinkels proberen hun hoefijzers, strohoeden en omslagdoeken aan de man te brengen. Daartussen veel restaurantjes en winkels die streekproducten verkopen.
Terug bij de camper schuif ik mijn stoel weer in de schaduw. Zodra de zon achter de duinen verdwenen is steek ik de barbecue aan. Een salade erbij en een biertje uit de koelkast. Dat smaakt.
Tot laat in de avond zit ik buiten. Het is hier redelijk donker en ik zie menig vallende ster en doe mijn wensen. Net als iedereen hier laat ik mijn spulletjes gewoon buiten staan. Ik zie zelfs om mij heen dat mensen naar het strand gaan zonder de camper dicht te doen. Ik ben nog wat voorzichtiger en zet toch mijn pan maar binnen…