Donderdag 15 juli 2021 – Van Hennezel naar Chonas-l’Amballan.

15 juli 2021 - Chonas-l'Amballan, Frankrijk

Ik word wakker en klap mijn telefoon open. Het is 7:48. Een mooie tijd om mijn bed te verlaten. Buiten is het 15 graden, binnen 1 graad meer. Het is droog. Ik zet koffie en maak mijn reisverslag. Nog even wassen en scheren en de kleren kunnen aan. Ondertussen is het alweer gaan regenen.
Nadat ik alles vastgezet en ingepakt heb rij ik naar de loosplek. Ik maak de toiletcassette leeg en schoon en laat het afvalwater in de put lopen. Ondertussen doe ik de friswatertank weer vol. Dat gaat met grof geweld en veel gespetter want de kraan kent alleen de standen aan of uit. In het dorp heb ik afvalcontainers gezien en dat wordt de volgende stop. Mijn afval kan ik hier keurig gescheiden achterlaten. Ik loop nog even naar de bakker om een broodje te kopen.
Dan stel ik Deniá in op het navigatiesysteem. De route brengt mij via smalle bosweggetjes richting zuiden. Op één stuk weg is zelfs het wegdek verdwenen! Een eindje verder steekt een vosje de weg over. Ik zal in de loop van de week een filmpje monteren van de beelden van de dashcam en deze aan de reisblog toevoegen. Ik rij een stukje over de weg waar ik gisteren nog heb gewandeld. De slootjes waar gisteren nauwelijks water in stond zijn nu veranderd in woeste beken.
In Vauvillers kom ik op een grotere weg. De D417. Dan is de route grofweg, Vesoul, Besancon, Lons-le-Saunier, Bourg-en-Bresse naar Lyon. Ik neem geen tolwegen en dat zorgt ervoor dat ik meer tijd voor de reis nodig heb maar wel heel veel geld uitspaar omdat de camper met 3,5 ton in een hoger tarief valt op de tolwegen.
Onderweg zie ik hoe ook de regen hier huisgehouden heeft. Het regent al sinds ik vertrokken ben. Geen wolkbreuken maar continue stevige regen zeg maar. Slootjes langs weilanden zijn nu zo breed als het hele weiland. Graanvelden zijn in rijstvelden veranderd. Veel beekjes zijn minstens 10 keer zo breed dan normaal. Ik zie een huis waar de garagedeur van open staat. Er staat minsten een halve meter water in de benedenverdieping. Dus ook hier in Frankrijk heeft de regen voor een enorme overlast en schade gezorgd.
Wanneer ik mij in een file door Lyon wurm begint de regen minder te worden. Bij Vienne kunnen de ruitenwissers definitief uit. Ik stop even op een parkeerplaats om een camperplek voor vannacht te zoeken. Het verkeer op de snelweg rijdt langzaam. De routeplanner stelt een alternatieve route voor die ik accepteer. Ook die schiet niet erg op. De medeweggebruikers zullen wel hetzelfde alternatief volgen.
Het is nog niet zo eenvoudig om de camperplek te bereiken. Op 2 routes zijn wegomleggingen en ik moet zelf kaartlezen om er te komen. Om 17:20 uur ben ik op de gekozen plek. En het begint alweer zachtjes te regenen. Klik hier om de informatie over de camperplek te zien.
Rond 19:00 uur komen er een stel auto’s op de camperplek staan. Ze lopen naar het pleintje aan de overkant waar niets te zien is. Tien minuten later komen er 2 bestelbusjes met groenten en fruit. Er worden wat tafels neergezet waar de spullen uitgestald worden. Een soort van minimarkt.
Morgen wil ik verder naar Méjannes-les-Clap. Het navigatiesysteem geeft aan dat dit nog 200 Km is en dat dit 4 uur reistijd kost. Vandaar deze tussenstop hier.