Vrijdag 16 juli 2021 – Van Chonas-l'Amballan naar Méjannes-le-Clap.

16 juli 2021 - Méjannes-le-Clap, Frankrijk

Ik word rond half acht wakker van gepraat en werkgeluiden buiten. De dienst gemeentewerken is bezig een nieuwe plantenbak te plaatsen voor het monument ter herdenking van de gevallenen van de eerste wereldoorlog. En zoals dat in Frankrijk gaat moet daarbij heel veel overlegd worden.
Ik ga uit bed en zet koffie. Naast me staat een vrolijk beschilderd VW-busje met 2 jonge dames. Eén van hen steekt een arm door de deur om te voelen of het al droog is. Niet dus, het miezert nog een beetje.
Nadat ik mijn eerste kop koffie op heb en mijn verslag gemaakt heb loop ik een klein rondje om wat foto’s te maken. De mannen van de gemeentedienst zijn bezig om plastic zakken in de bloembakken te doen en deze te vullen met potaarde. Ook hierbij moet veel gepraat worden. Er staan een aantal vuilcontainers op deze parking dus kan ik hier mooi mijn afval achterlaten.
Wanneer ik vertrek is het gelukkig gestopt met regenen. Vanaf nu kunnen de ruitenwissers uitblijven. Ik zie dat ondertussen de bloemenbak met bloemen is gevuld.
Via wat smalle weggetjes rij ik terug naar de N7, Route National naar Marseille. Ik begrijp al snel waarom de routeplanner 4 uur reistijd aangeeft voor maar 200 Km. Ik ga dwars door ieder dorp heen. Soms loopt het winkelend publiek sneller dan ik kan rijden met de camper.
Bij Serrières gaat de route naar de andere oever van de Rhône. Vanaf nu volg ik de D86. Dat schiet en stuk sneller op dan de N7. Ook nu kom ik door dorpjes heen maar eer is beduidend minder verkeer hier. Ook word ik op 2 plekken een stadje doorgestuurd omdat de ringweg om de stad overstroomd is door de Rhône. Ik zie wel dat hier weinig regen gevallen is. De meeste beekjes die uit de bergen komen staan droog. Alleen de Ardèche wordt opgestuwd met het stijgende water uit de Rhône.
Bij Pont-St-Esprit verlaat ik het Rhônedal en rij het ruige binnenland in. Een klein uurtje later ben ik op de camperplek van Méjannes-le-Clap.
Bij het VVV-kantoor koop ik een ticket voor 2 nachten. 4,30 Euro per nacht. Op de website van La Geneze zie ik dat ik daar al meer dan 30 Euro voor een nachtje kwijt ben. Dus eerst maar even kijken hoe het hier bevalt.
Het is prachtig weer. Een paar wolkjes en een fris briesje. Achter de camper staat een picknicktafel, gedeeltelijk in de schaduw. Daar breng ik de rest van de middag door.
De buurman van de camper naast mij komt me een zak met vers geplukte tomaten brengen. Hij heeft ze van een vriend gekregen en heeft er veel te veel. Ha, zo kan ik goedkoop met vakantie!

1. Martin:
    17 juli 2021
    Mooie omgeving.
  2. Mary en Harry:
    17 juli 2021
    Ja, ik blijf het geweldig vinden hier.