Donderdag 19 augustus 2021 – Comps

19 augustus 2021 - Comps, Frankrijk

Iets voor achten ben ik uit bed. Buiten is het 19 graden en onbewolkt. Binnen is het 20 graden. Temperaturen die ik lang niet meer meegemaakt heb! Een man in de outfit van de stadsreiniging klopt aan de camper. Hij is van de gemeente en verkoopt de parkeertickets. Ik geef hem 6 Euro en in ruil daarvoor krijg ik een kaartje en een fijn verblijf toegewenst.
Ik zet koffie en maak mijn reisverslag. Daarna loop ik even naar het dorp toe om naar de bakker te gaan. Die blijkt gesloten maar er is wel markt vandaag in Comps! Dus mochten jullie ook naar Comps gaan, op donderdag is daar markt. De grootte doet mij denken aan de kerstmarkt in Aadorp. Je loopt van de ene naar de andere kraam. En dan weer terug. Nee, de markt in Comps is zelfs groter. Een kraam met vlees en vleeswaren, één met kaas, één met groente en fruit, één met gebraden kippen en meer en één met textiel. Maar geen met brood! Dan zie ik iemand met een brood uit de ‘tabac’ winkel komen. Daar blijken ze inderdaad ook brood te verkopen. Dus koop ik daar mijn baguette. Op de markt koop ik ham. Ik kan mij herinneren dat op de pakjes kaas van de Lidl het woord “Trancé” staat na plak. Dus ik bestel 2 trancés omdat het wel een heel dikke ham is en ik aan 2 plakken wel genoeg heb. Ook koop ik nog een paar worsten voor op de barbecue.
Terug bij de camper maak ik mezelf een lekker ontbijt. Baguette met ham en augurkjes, een beker melk, vruchtensap en koffie. Heerlijk op mijn eigen plekje voor de camper.
Omdat de koelkast niet meer zo koud wordt op gas maak ik de brander ervan even schoon. Daarna brandt ie in ieder geval weer een stuk blauwer.
Hierna wandel ik een stuk stroomafwaarts langs de Gardon. Het is ondertussen tegen de dertig graden maar het pad is gelukkig in de schaduw. Ik zie het bankje waar volgens de legende Nero nog op heeft gezeten en ga er ook even zitten. 'Boni pastoris est tondere pecus, non deglubere' schiet door mijn hoofd, iets wat ze in Den haag nog steeds weten te gebruiken.
Iets verderop is een stuw in de Gardon. En een vistrap. Er stroomt maar een klein beetje water over de stuw. Maar zo te zien aan de waterpeilen, en de muur om Comps heen, kan ook dit tamme riviertje vele meters stijgen en in een hele woeste stroom veranderen! In de verte zie ik het punt waar de Gardon in de Rhône komt.
Terwijl ik daar sta te kijken komt een blusvliegtuig heel laag overvliegen. Waarschijnlijk een oefening. Hij dumpt zijn water aan de overkant van de rivier boven een natuurgebied. Het ziet er niet uit als een indrukwekkende hoeveelheid water. Even later zie ik hem heel laag achter de struiken verderop verdwijnen. Waarschijnlijk vliegt hij heel laag boven de Rhône of tankt daar water. Hij komt meerdere keren laag overvliegen zodat ik wat foto’s kan maken.
Ik loop terug naar de camperplek. Onderweg zit een echtpaar uitgebreid te picknicken. Ik vraag me af hoe ze al die spullen daar hebben gekregen want ik zie nergens een auto.
Dan ga ik op stoel in de schaduw voor de camper zitten. Voor mij is een plek waar boten in de rivier kunnen worden gelaten. Daar is de hele middag en avond wel iets te zien. Mensen komen hun bootjes in of uit het water halen. De kanoclub die ook op de camperplek zijn verblijf heeft start er met wat kano’s en de jeugd van de omgeving komt hier zwemmen en vissen.
’s-Avonds gaat de barbecue weer aan. Worstjes, stokbrood, saus en een witte wijn. En nog steeds een heerlijke temperatuur. Nee, ik ga nog niet terug naar Aadorp.