Woensdag 18 augustus 2021 – Van Istres naar Comps.

18 augustus 2021 - Comps, Frankrijk

Het is 8:50 wanneer ik wakker word. De camper staat in de schaduw en door de schaduw en koelte is mijn interne klok beïnvloed. Maar ja, ik heb vakantie dus wat maakt het uit?
Ik zet koffie en maak mijn reisverslag. Buitenom de camperplek lijkt de hondenuitlaatroute te zijn. Ik zie iedere hondenbezitter uit de buurt met hun hond voorbijkomen en naar het meer lopen en terug.
Ik maak de toiletcassette leeg en schoon. Ik heb me aangewend om dit te doen zodra dat kan. Beter te vroeg schoongemaakt dan dat ik een dag eerder zou moeten vertrekken op een plek waar ik nog wel zou willen blijven. Bij de parkeerautomaat betaal ik mijn ticket die ik bij binnenkomst kreeg.
Ik rij weg en rij langs het Etang de l’Olivier naar het noorden. Door een wegomlegging kan ik de gekozen weg niet volgen en kom in Miramas terecht. Daar zie ik een Aldi waar ik even boodschappen ga doen. Dan weer verder noordoostwaarts naar Salon-de-Provence waarvan ik gisteravond gelezen heb dat dit een heel mooi stadje zou zijn. Ik rij naar het centrum en zie dat het markt is. Dat maakt het meestal moeilijk om een parkeerplek te vinden. Vooral wanneer je er zoals ik 2 achterelkaar nodig hebt. Ik rij een rondje door de smalle straatjes en heb geluk. Een plek waar de camper ruim inpast. In minder dan 10 minuten loop ik terug naar het centrum. De eerste marktkramen zijn al aan het opruimen. Ondanks dat vind ik het altijd leuk om over Franse markten te lopen. Groenten, fruit, vlees en ook huishoudbenodigdheden en kleding. Hier doet men nog steeds een groot deel van de inkopen op de markt. Wanneer ik wat verder loop zie ik een stukje kasteel boven de huizen uitsteken. Daar moet dus de historische binnenstad zijn! En ja, hier kom ik weer terecht in oude straatjes met eeuwenoude gebouwen. Dit is het Salon-de-Provence waarvan ik gelezen heb! Ik slenter wat door de straatjes en bekijk de leuke winkeltjes. Ik bezoek de kerk. Dit is de stad waar Nostradamus heeft gewoond en ook gestorven is.
Na wat omzwervingen kom ik weer terug op de markt. Schoonmakers zijn bezig het afval te verzamelen en de straten weer schoon te maken. Op de terugweg naar de camper zie ik een auto die tegen een paal geparkeerd is. Ik hoop dat ik wat meer vrije ruimte bij de camper heb. Dat blijkt wel zo te zijn en ik kan zonder problemen verder.
Ik kies voor een route over de D17 naar het westen. Een smalle weg door veel dorpjes waar ik me helemaal in de Provence voel. In de dorpjes rij ik als het ware midden tussen de gevulde terrasjes door. Het is echt een sfeervolle route. Via Eyguières, Mouriès, Maussane-les-Appilles naar Tarascon. Hier steek ik via een moderne brug de Rhône over en kome dan in de Drôme. Een kwartiertje later ben ik op de camperplek in Comps. Direct gelegen aan de Gard of Gardon, enige kilometers voordat deze rivier in de Rhône stroomt. Een prachtige plek onder hoge berkenbomen. Hele ruime plekken en heel rustig.
Nadat ik mij ingericht heb maak ik een rondje door het dorp. Ik zie dat ik zelfs met de camper door een kleine arena ben gekomen. Ik hoop dat ze geen stieren loslaten wanneer ik weer vertrek! Comps is een hel klein dorpje. Maar wel een bakker/kruidenier, een Pizzeria, een café en een kapper. En een gemeentehuis natuurlijk.
Na deze verkenningstocht loop ik terug naar de camper en ga lekker in de zon zitten met uitzicht over de Gardon. Wat en heerlijke plek hier.