Donderdag 26 augustus 2021 – Banne.

26 augustus 2021 - Banne, Frankrijk

Ik sta naast een kerk waarvan de klok nog ieder uur het aantal uren aangeeft. Ook ’s-nachts! Dat is wel even wennen zo’n eerste nacht. Ik weet echter wel om 7:00 uur dat ik nog een uurtje kan blijven liggen zonder op mijn telefoon te kijken. Ieder nadeel heb zijn voordeel zij Johan al eens.
Klokslag 8:00 uur ben ik uit bed, zet koffie en maak mijn verslag. Ik beantwoord wat mails en lees het nieuws.
Vandaag wil ik een wandeling door het dorp maken en de ruïne van het kasteel bezoeken. In het dorpje staan wat informatieborden met iets van de geschiedenis van het kasteel. Op het terras op ‘Place du Fort’ zie ik een ober al een paar glazen bier serveren. Het is 10:30!
Het gaat stevig omhoog door de smalle straatjes en steegjes van het dorp. Het is er geweldig mooi. Het is net of ik hier in de middeleeuwen loop. De huisjes zijn eeuwen hetzelfde gebleven.
Wanneer ik bij de ingang van het kasteel aankom zie ik dat er ook een andere weg omhoog moet zijn. Er staan namelijk auto’s. Maar dat moet haast ook wel. Vroeger moest men er ook met paard en wagen kunnen komen natuurlijk.
Eerst bezoek ik de paardenstallen. Met een eigen bron lees ik op de uitleg die hier gelukkig ook deels in het Engels is. Vervolgens bezoek ik de bovengelegen resten van een aantal vertrekken. De keuken is deels hersteld. De broodoven is gerestaureerd. Een oriëntatietafel geeft aan welke plaatsen en heuvels in de omgeving zijn te zien. Altijd leuk om even te bekijken. Ik wandel een rondje om de hoofdburcht en ga een poos op een muurtje zitten om te genieten en de omgeving in mij op te nemen. Van hieruit heb ik een geweldig uitzicht over de Ardèche.
Na een uurtje loop ik via de andere kant terug naar het dorp en kom weer terecht in een mengelmoes van straatjes en steegjes. Dit is echt genieten!
Op de terugweg naar de camper loop ik nog even bij de Tourist Info binnen en neem wat kaarten en folders mee. Nou, genoeg te beleven in deze omgeving.
Terug bij de camper zet ik mijn tafel, stoel en krukje in de schaduw onder een boom en geniet van een glaasje Sangria en een prachtig uitzicht. Ik zet het filmpje van de heenreis op de blog. Die is hier te zien, of bij het Tabblad VIDEO'S. Er komt een Nederlandse en een Belgische camper op de camperplek staan. Lang geleden dat ik Nederlands heb kunnen praten. Ja, zoverre een Tukker dat kan ;-) Later komt er een Duits stel naast mij staan. De Fransen die aan de andere kant naast me staan spelen Jeu de Boules. Een heel gezellige camperplek zo.
’s-Avonds gaat de barbecue weer aan. Gelukkig verveelt dat nooit.
Ook vanavond blijf ik weer buiten zitten tot laat in de avond. Genieten zo lang het kan!