Vrijdag 27 augustus 2021 – Banne.

27 augustus 2021 - Banne, Frankrijk

Vanuit mijn bed heb ik een prachtig uitzicht op de ruïne van het kasteel tegenover mij. Een mooie scene om mee wakker te worden. Vanmorgen ben ik al uit bed voordat de kerkklok acht uur heeft geslagen. Vannacht heb ik al veel minder van de kerkklokken meegekregen dan gedurende de eerste nacht. Dat went dus heel snel.
Ik zet koffie en maak mijn reisverslag. Mijn Duitse buurvrouw zit al buiten in het zonnetje te lezen. Ze hebben een micro-camper en dus geen toilet aan boord. Ze maken gebruik van het openbare toilet bij de kerk.
Ik loop het dorpje in zonder duidelijk doel. In een straatje waar ik nog niet was ontdek ik een leuk winkeltjes waar men streekproducten verkoopt. De eigenaresse is juist bezig haar groenten en fruit naar buiten neer te zetten. Binnen zie ik wijnen, noten en handwerkproducten. Een leuke plek om wat souvenirs te kopen later. Ik zie op de GPS dat er een klein paadje bergopwaarts loopt. Ik heb mijn rugzak mee en heb wel zin in een korte wandeling. Ik kom in een terrassenlandschap terecht zoals ik die ook heb gezien bij Martin in Senia. Honderden kleine en grotere terrassen van elkaar gescheiden door keurig opgestapelde stenen. Met grote nauwkeurigheid gestapeld. Dit maakt me nieuwsgierig en ik besluit een langere wandeling te maken. De weg is aangelegd van hele grote keien. Op veel plaatsen zijn grote stukken nog helemaal intact. Dit moet een eeuwenoude weg zijn. Het lijkt wel een museum hier. En dan zonder andere bezoekers, parkeerplaatsen en kassa zoals men de Pont du Gard verpest heeft. Dit is genieten hier!
Ik sla een klein zijweggetje in en kom in een gebied met nog meer terrasje. Sommigen een paar vierkante meters, sommigen honderden vierkante meters. Maar alle volkomen vlak. Het gebied is voornamelijk begroeid met zeedennen. Een eindje verder loop ik langs een prachtig verbouwde boerderij. Er staan auto’s voor dus nog steeds bewoond. Ik volg de smalle paadjes die vanaf hier ook bewegwijzerd zijn met handgeschreven bordjes. En nog steeds alleen maar terrassen. Het pad gaat over de terrassen en van terras naar terras zijn kunstige trappetjes gemaakt. Hoe oud zou dit zijn?
Ik denk (mede door de informatie van Martin) dat dit een heel groot gebied is was maar men groente en fruit verbouwde. Een eindje verder komt ik bij een inmiddels drooggevallen bron van waaruit kanaaltjes tussen de terrassen beginnen. Dit moet een vruchtbaar en welvarend gebied geweest zijn waar honderden mensen arbeid hadden! Waarom is dat gestopt? Oorlogen, ziektes van gewassen of bewoners? Het opdrogen van de bron? Wie en wanneer is hier geleefd? In de tijd van dat het kasteel bewoond was? Ik zou het superinteressant vinden om meer van deze geschiedenis te horen!
Terwijl ik wandel en ontdek maak ik filmpjes van mezelf een de omgeving. Leuk om later terug te kijken. Ik zit een poos op een boomstam om de omgeving in mij op te nemen. Via de eeuwenoude weg loop ik terug naar het dorp. Wanneer zou deze weg aangelegd zijn en wat heeft ie allemaal al meegemaakt?
In het dorpje zijn vandaag veel toeristen. De meeste komen niet verder dan de route parkeerplaats, restaurant, kasteel en terug. En na vijf uur zijn zee allemaal weer weg.
Terug bij de camperplek heb ik een gesprek met mijn Nederlandse buurman. Met zijn vrouw heeft hij tot en paar jaar geleden in de Psychiatrie gewerkt tot alle bezuinigingen hun wanhopig maakten. Toen zijn ze verhuisd van Amsterdam naar Limburg en daar een snackbar begonnen. Die hopen ze de komende jaren te kunnen verkopen zodat ze ook langere reizen kunnen maken.
Ik vertel ze het verhaal van Daniëlle en Martin. Hij is geïnteresseerd en wil graag de website van Xperanza bekijken. Weer een leuk contact op deze reis!
Ik bekijk en monteer de filmpjes die ik heb gemaakt. Zodra ik WiFi heb zal ik ze toevoegen aan de reisblog.
Vandaag is het weer tijd om af te wassen. Ook maak ik de barbecue schoon. Het vlees is op dus ik zal hem op deze plek toch niet meer gebruiken.
Ook vandaag heb ik weer een bijzondere dag aan mijn reis toe kunnen voegen!