Donderdag 29 juli 2021 – Van Le Somail naar Gerona.

29 juli 2021 - Gerona, Spanje

Ook vanmorgen weer om acht uur uit bed. Mijn ontbijt bestaat uit joghurt, druiven en koffie. Nadat ik mijn reisverslag heb gemaakt bereid ik mijn fietstocht voor. Drinken en wat te eten mee. Maar helaas, wanneer ik weg wil fietsen kan ik de ondersteuning niet inschakelen. Er gebeurt niets wanneer ik op het knopje druk. Ik doe de accu nog even aan de lader een die laat zien dat de accu vol is. Ook het controlelampje geeft dat aan. Ik bel met de fietsenmaker en die kan mij ook niet veel verder helpen dan probeer het later nog eens.
Misschien is dit een teken dat ik verder moet gaan? Ik zet de fiets op het rek, pak alles in en zet alles vast. Ik doe de afwas en breng mijn afval nog even weg. Ik stel ‘Denia’ in op mijn navigatiesysteem en vertrek voor de volgende etappe.
Eerst rij ik naar Narbonne. Een stukje rij ik op de route waar ik gisteren nog gefietst heb. Grappig. Dan volg ik de route die me om Perpignan door de Pyreneeën naar Spanje brengt. In de grensplaats Le Perthus barst het van de toeristen. Ik kan me dat ook nog herinneren van een paar jaar geleden.
Een tiental Km in Spanje neem ik een pauze. Ik neem contact op met Martin om te zeggen dat ik in Spanje ben. Even later laat hij mee weten dat hij zijn dienst heeft gewisseld en morgen vanaf 19:00 het hele weekend vrij is. Leuk! Hij tipt me dat Gerona een leuke stad is om te bezoeken.
Rond vier uur ’s-middags ben ik op de camperplaats in Gerona. Ik loop direct de stad in. Ik vind het niet altijd even handig om het centrum van een stad te vinden met Google Maps. Een papieren kaart werkt beter voor mij. Maar wanneer ik even later de toren van de kathedraal zie dan weet ik waar ik moet zijn.
Rond vijf uur is het nog vrij rustig in de stad. Ik installeer mij op een terras en trakteer mezelf op een pilsje om mijn succesvolle reis naar Spanje te vieren. Wanneer ik een uurtje later verder loop ziet de stad er heel anders uit. In de voorheen lege straatje zijn nu overal terrassen. Iedereen lijkt naar buiten gekomen te zijn. Groepjes jeugd, gezinnen en stelletjes. Een groep trimmers rent tussen het publiek door. Ik zoek weer een terrasje op en bestel mezelf wat te eten. En bestel me er een glas bier bij. Dat blijkt automatisch een halve liter te zijn. Het eten smaakt me prima. Wanneer ik vraag om te mogen betalen komt de ober mij de bon brengen. Nog geen 13 Euro! En wanneer ik hem 15 Euro geef komt hij me even later ook nog een lekkere borrel brengen. Chipito volgens Martin. Mmm, ik geloof dat ik hier blijf ;-)
Ik loop terug naar de camper. Ik kijk uit op een terras. Het is 12:00 uur en er zitten nog steeds mensen. Ja, dit is weer volledig anders dan de vorige plekken waar ik was.

1. Jur:
    30 juli 2021
    Top Harry dat je toch in Spanje bent.
    Geweldig dat je Martin kunt bezoeken.
    😘 Geniet ervan.
  2. Mary en Harry: