Donderdag 9 september 2021 – Van Vernosc-les-Annonay naar Montrond-lés-Bains.

9 september 2021 - Montrond-les-Bains, Frankrijk

Ik sta nog in de schaduw en word daardoor pas om half negen wakker. Ik zet koffie en maak mijn reisverslag. Ik twijfel wat ik zal gaan doen vandaag. Het lijkt een bewolkte dag te worden. Dat is wel fijn om een lange wandeling te maken. Ik zie dat het morgen gaat regenen. Mijn volgende doel is een camperplek bij een groot kasteel en daar wil ik natuurlijk geen regen hebben om daar alle te bekijken. Dus besluit ik om toch vandaag verder te rijden en niet een route door het Rhône dal te nemen maar door het Loire dal.
Ik maak de toiletcassette leeg en schoon. Ik pak alles in. Mijn stoel, kruk en tafeltje staan nog buiten. Dan rij ik naar de sani-plek om water te lozen en te tappen. Ik controleer nog even of alles vast zit en stel de volgende camperplek in op mijn navigatiesysteem. Dan volg ik de aangegeven route. Al snel zit ik op de D1082. Die brengt mij door ‘Parc Naturel Regional Pilat’. Ik moet een pas over. De ‘Col du Grand Bois ou de la Réplublique’ op 1162 meter hoogte. Het begint daar heel zachtjes te regenen en de buitentemperatuur zakt tot 13 graden. Een temperatuur die ik afgelopen weken met moeite in de koelkast kon halen!
Het is een prachtige route zo door de bergen en ook dit stuk Frankrijk is voor herhaling vatbaar. Om St. Etienne mag ik van de snelweg gebruik maken zonder tolgeld te hoeven te betalen. Daarna gaat het weer verder over de D1082 naar Montrond-lés-Bains.
De camperplek van Montrond-lés-Bains ligt bij Chateau Montrond-lés-Bains. En die ligt op de enige heuvel daar. Dus dat kan niet missen, ook zonder navigatie.
De camperplek is de parkeerplaats van het chateau. Er staan geen auto’s of campers dus ik kies de mooiste plek uit. Het duurt niet lang of er komen een drietal campers bij. In de loop van de middag gaan er campers weg maar er komen er meer bij. Aan het einde van de dag staan we met ruim 10 campers.
Het regent nog zachtjes wanneer ik aangekomen ben. Ik neem een lunch met aardappelsalade, bockwurst en een flink stuk meloen. Dan neem ik de tijd om wat te lezen en een middagdutje te doen.
In de loop van de middag wordt het droog en loop ik om het chateau heen om foto’s te maken. Aan de andere kant hiervan stroomt de Loire. De brug er overheen blijkt een oude spoorbrug te zijn. En ook hier heeft men van de oude spoorlijn een fietspad gemaakt. Weer een plek voor op mijn bucketlist!
Bij de Kebabzaak koop ik me een broodje kebab als avondeten. Het wordt vanavond de eerste avond sinds lange tijd dat ik niet meer binnen kan zitten. Maar ik geniet er niet minder door!