Vrijdag 10 september 2021 – Van Montrond-lés-Bains naar Autun.

10 september 2021 - Autun, Frankrijk

Kwart over acht uit bed. Het regent zachtjes. Geen zonnetje die de camper opwarmt. Binnen is het maar 17 graden. Buiten nog een graadje minder. Gelukkig loop de temperatuur binnen al snel op wanneer ik water kook voor de koffie. Even naar mijn mail kijken en dan mijn verslag van de vorige dag schrijven. Ondertussen geniet ik van mijn eerste kopje koffie.
Voor vandaag heb ik geen doel waar ik naar toe wil. Ik zet Givet als doel in het navigatiesysteem. Givet is de plaats waar de Maas Frankrijk verlaat. Ik zie dat daar een mooie route uit komt.
Ik pak de gebruikte spullen weer in en zet alles vast. Dan rij ik naar de saniplek om mijn toiletcassette te legen en schoon te maken. De saniplek is in het straatje voor de camperplek maar ik moet er een ommetje voor maken omdat het eenrichtingsverkeer is. Hierna volg ik de stem van de dame van het navigatiesysteem.
Ik rij vandaag een heel stuk door en langs het Loiredal. Eerst de D1082. Door een verkeerde uitrit bij de rotonde te nemen moet ik een eindje een snelweg (A89) in de verkeerde richting nemen. Gelukkig kan ik na 6 Km er af en teruggaan. Op de rotonde zie ik dat er borden ontbreken. Maar nu rij ik wel goed. Iets verder mag ik van de snelweg N82 gebruik maken. Na Roanne wordt het de D482, nog steeds door het Loiredal. Ik zie veel kastelen en grote landhuizen. Sommigen in puike staat, sommigen geheel verwaarloosd. Bij Digoin neem ik afscheid van de Loire. Vanaf hier volg ik de D994 langs de rivier Arroux. Het landschap blijf heel mooi. Ik kom door stadjes en dorpjes. Het blijft wel de hele weg zachtjes regenen. De ruitenwissers kunnen nauwelijks uit. De temperatuur komt niet hoger dan 17 graden.
Rond 14:00 uur ben ik iets ten zuiden van Autun. Ik had het voornemen om tot 16:00 uur te rijden maar stop toch even om iets van Autun op te zoeken. Ik lees dat er een historisch stadsgedeelte is en dat de camperplek naast een Romeins theater is. Daar moet ik dus naar toe! De camperplek van Autun is snel gevonden. Tussen een meertje en het Romeins theater. Het is ondertussen opgehouden met regenen. Na een kop koffie wil ik de stad in. Zal ik een lange broek aan doen of niet? Ik kies wel voor de korte broek en wel een fleecetrui aan. Ik loop naar Romeins amfitheater. Indrukwekkend om op zo’n plek te zijn waar 2000 jaar geleden al voorstellingen werden gegeven. Terwijl ik daar foto’s maak komt zelfs het zonnetje er al een beetje door. Toch blij met mijn korte broek! Op het grasveld voor het theater wordt een scoutingkamp opgebouwd. Alle tenten keurig op een rij. Leuk om te zien!
Ik loop verder de stad in en zie de resten van een oude Romeinse tempel.
Op het centrale plein in de stad is kermis. Die staan me een beetje in de weg voor de foto’s. Ik bezoek een grote kerk. Bij het toeristenbureau haal ik een plattegrond van de stad om de historische stadskern te kunnen vinden. Na 10 minuten ben ik er. Het is gebouwd rondom een imposante kathedraal. Zowel van buiten als binnen een indrukwekkend bouwwerk. Het blijft mij verbazen hoe ze dit hebben kunnen bouwen zoveel eeuwen geleden. Het historische gedeelte van de stad is niet heel omvangrijk. Wanneer ik er uitgekeken ben loop ik weer terug naar de camper. Het begint ondertussen wel weer warm te worden. De fleecetrui moet uit. Zo kom ik in de korte broek en een hemdje terug bij de camper. De temperatuur buiten is 30 graden.
Ik heb een maaltijdsalade als avondeten. Caesarsalade. En dat bij een Romeins theater. Passender kan het toch niet?
Vandaag is mijn eindstop door het toeval bepaald. Ach ja, wat is toeval? Het leven is bijzonder.