Maandag 16 augustus 2021 – Saintes-Maries-de-la-Mer.

16 augustus 2021 - Saintes-maries-de-la-mer, Frankrijk

Al om zeven uur ben ik de camper uit en loop op blote voeten naar het strand. Er is nog bijna niemand. Ik loop een eind langs de vloedlijn naar een gedeelte waar niemand is en ga op een grote steen zitten. Heerlijk genieten van de zon, wind en het geluid van de zee.
Er is een stevig windje vanmorgen. Soms voel ik het zand over mijn blote huid schuren. Het is zo een natuurlijk reinigingsritueel, zowel lichamelijk als geestelijk afgeschuurd worden op deze mooie plek aan zee.
Na een uurtje of meer loop ik terug. Een grote machine woelt het zand om en strijkt dit achter zich weer vlak. Ik heb geen idee wat het doel is. Op de plekken waar hij is geweest is het zand even mul als waar hij niet geweest is. Een trekker met een aanhanger haalt de prullenbakken leeg. Wanneer hij later terugkomt zit de aanhanger vol met kapotte strandstoelen, parasols en zakken met afval.
Terug bij de camper zet ik koffie en maak mijn reisverslag. De luifel blijft vandaag ingedraaid omdat er de hele dag een stevig briesje is. Gelukkig heb ik de camper zodanig opgesteld dat ik ook zonder luifel voldoende schaduw heb.
Rond het middaguur fiets ik even naar het dorp. De terrassen lopen alweer vol voor de lunch. Ik haal een paar sandwiches en een halve liter melk bij de Spar. Ja, voor mij is het nog steeds ‘Kopen bij de Spar is sparen bij de koop’. Op een bankje bij de kerk geniet ik van mijn lunch van nog geen vier Euro. Ik koop een hamandoek om als dun dekentje te gebruiken in de camper wanneer het dekbed te warm is. Ik loop nog een rondje door het gezellige dorpje. Voor ik terugfiets doe ik nog even boodschappen bij de Spar zodat alles direct in de koeltas kan.
Aan het begin van de avond zet ik de fiets weer op het fietsenrek en begin de eerste spullen in te pakken. Morgen wil ik weer verder.
Voor ik ga slapen neem ik nog even een warme douche onder mijn zonnedouche. Alles open in de camper zodat het de komende nacht lekker fris blijft.

1. Martin:
    17 augustus 2021
    Die grote machine zeeft het zand en hierdoor is het strand weer schoon.
  2. Mary en Harry:
    17 augustus 2021
    Ah. Duidelijk. Ja, kijk dat weet je niet als je uit Aadorp komt. Ik vond het vreemd. Voor opgraven en achter weer terugstorten. Ik dacht dat het wat met politiek te maken had 😂Bedankt voor de aanvulling.