Maandag 6 september 2021 – Van Fons-sur-Lussan naar Mirabel.

6 september 2021 - Lussas, Frankrijk

Tegen half negen kom ik uit bed, zet koffie en maak mijn reisverslag. Ik pak alles in en zet alles vast. Ik rij weg langs de afvalcontainers om mijn afval gescheiden weg te gooien. Dan rij ik naar de kruidenier om nog een paar flesjes van het lokaal gebrouwen bier te kopen. Vervolgens rij ik naar Mejannes-le-Clap om afvalwater te lozen, drinkwater bij te vullen en mijn cassette van het toilet te legen en te reinigen. Ik wil naar de Lidl in Vallon-pont-d’Arc. Daar kom ik via Barjac. Een stadje waar iedere 2e vrijdag een prachtige markt is.
Zodra ik in de buurt van de rivier de ‘Ardèche’ ben zie ik ontzettend veel auto’s met Nederlandse kentekens. Ook bij de Lidl hoor ik heel veel mensen Nederlands spreken. Ik heb nauwelijks Nederlanders gezien in mijn vakantie maar hier zie ik er heel veel! Het gebied waar ik hier doorheen kom is heel erg toeristisch. Veel campings en kanoverhuur langs de Ardèche. En overal Nederlandse auto’s ervoor. Hier moet ik niet zijn.
Onderweg kijk ik in de App om te een camperplek te zoeken. Ik zie er 2 die gratis zijn en die me wel wat lijken. Ik twijfel maar besluit toch iets terug te rijden voor de eerste. Die camperplek ligt op een heuvel naast een dal. Via een smal slingerende weg rij ik naar de camperplek van Mirabel. Een parkeerplaats met een lagergelegen picknickplaats erbij waar je via een trapje naar toe kan. Het mooiste van de plek is wel het formidabele uitzicht. Aan een kant over het dak met aan de overkant hoge rotswanden. Aan de andere kant het oude dorpje met de granieten toren erboven.
Ik heb een lekkere maaltijdsalade gekocht. Samen met een paar glazen melk is dat een voedzame en smakelijke lunch. Ik geniet ervan terwijl ik over het dal uitkijk.
Ik zet mijn stoel onder de bomen en doe een korte meditatie. Daarna loop ik het dorpje Mirabel in en maak veel foto’s. Dit is wel het mooiste dorpje tot nu toe van mijn reis. Heel klein, veel smalle steegjes, veel trapjes en bogen over de smalle weggetjes. En helemaal geen toeristen.
’s-Avonds kan ik tot bijna 8 uur in de zon zitten. Dat is wel het voordeel van op een heuvel staan. Er zit niets tussen de horizon en mij. Wanneer de zon afscheid neemt voor vandaag krijg ik een hele mooie zonsondergang te zien. Ik drink nog een blikje bier en ga dan lekker slapen. Het was weer een prachtige dag.