Zaterdag 14 augustus 2021 – Saintes-Maries-de-la-Mer.

14 augustus 2021 - Saintes-maries-de-la-mer, Frankrijk

Op mijn vaste tijd kom ik weer uit mijn bed. Ik zet koffie en ga in de schaduw zitten en geniet van de ontwakende camperplekken om mij heen. De eerste campers vertrekken, sommigen rijden even naar de loosplek om afvalwater te lozen en schoon water te tappen. De eerste nieuwe campers druppelen al binnen. De overbuurvrouw is druk bezig het kleedje voor de camper te vegen. Mensen komen voorbij met hun toiletcassette. Sommigen hebben daar zelfs een speciaal karretje voor.
Ik pak Maccie en nog een kop koffie en ga mijn reisverslag maken. Ondertussen komt de beheerder mijn parkeerkaartje controleren.
Gestimuleerd door de activiteiten om mij heen ga ik ook de camper vanbinnen een beetje schoonmaken. Even met de bezem erdoor, dan met de stofzuiger en tenslotte de keuken en het toilet met een nat doekje. Een plumeau zou handig zijn geweest want overal zit stof op. Ook maar een Swiffer Duster aan mijn camperinventaris toevoegen.
Na deze inspanningen drink ik een paar glazen vruchtensap en water om mijn vochtgehalte op pijl te houden. Voor mijn gevoel is dit de warmste dag van de reis.
Ondanks de hitte fiets ik even naar Saintes-Maries-de-la-Mer. Ik zet mijn fiets met een ketting vast aan een hek en loop het dorp in. Er zijn heel veel toeristen hier en het loopt alweer tegen lunchtijd. De terrassen zijn al goed gevuld. Het is echt super commercieel hier. Het aantal tafeltjes per vierkante meters is wel erg hoog! De anderhalve meter regel heeft hier wel hele kleine metertjes. Zulke terrasjes zijn niets voor mij. Een heel klein plekje, lang wachten voor je kan bestellen en dan weer lang wachten op je eten. En dat voor de hoofdprijs! Ik haal een wrap en een halve liter melk bij de Intermarché. In de schaduw van de Tourist Information geniet ik van mijn snelle lunch. Uit mijn koeltas nog een blikje Radler en mijn lunch is compleet. Ondertussen schalt de boodschap uit de luidsprekers dat een mondkapje buiten de veiligheid vergroot. In het Frans, Italiaans en het Engels. Terwijl de toeristen schouder aan schouder op de terrassen zitten te eten. De logica is zoek!
Ik struin wat door de smalle straatjes en bekijk de souvenirwinkeltjes. Een handdoek met de Camargue en een paard erop. Een kaarsenstandaard van aangespoeld hout. Zeep uit de Provence. Strandballen en speelgoed. Ieder winkeltje dezelfde collectie en drommen toeristen die nauwelijks iets kopen. De vaste ingrediënten voor toeristenplaatsjes. Maar wel leuk om even te beleven.
Ik bezoek de Notre-Dame-de-la-Mer. Bekend om het verhaal van de drie Maria’s. Zie hier het verhaal. Alhoewel ik hier al zeker drie of vier keer ben geweest blijft deze plek mij boeien. Opnieuw maak ik er foto’s van.
Op het heetst van de dag fiets ik terug naar de camper. Ik maak een rondje over de camperplek en zie dat ik de enige Nederlander ben hier. Ik heb best wel een paar uurtjes en een paar pilsjes nodig om weer bij te komen. Mussen huppelen nog om mijn camper heen. Zolang ze niet dood van mijn dak vallen valt het dus toch nog wel mee met de temperatuur.
Aan het begin van de avond loop ik op blote voeten naar het strand toe en loop een paar kilometer langs de waterlijn. Regelmatig spoelt er een golf tot aan mijn knieën. Een fijn gevoel om zo aan zee te zijn. Zonder planning, zonder datum voor een verplichte terugreis.
Terug bij de camper gaat de barbecue weer aan. Worstjes met selderie salade en toast. Best wel een beetje Frans. Ik geniet van de sterrenhemel en doe mijn wensen zodra een vallende ster overvliegt. Maar is er nog veel te wensen wanneer ik dit alles mag beleven?

1. Martin:
    15 augustus 2021
    De mussen vallen hier gebraden van het dak😂
  2. Mary en Harry:
    16 augustus 2021
    Zondag was het hier iets koeler