Zaterdag 21 augustus 2021 – Comps.

21 augustus 2021 - Comps, Frankrijk

Ook vanmorgen hoor ik de vissers weer vroeg rommelen achter de camper. Ik hoor ze een bootje oppompen. Dan val ik weer in slaap. Rond acht uur begin ik weer met mijn vaste ritueel. Koffiezetten, verslag maken en even de mail en het nieuws lezen. Ook komt de vriendelijke gemeenteman zijn 6 Euro weer ophalen.
Er is nog wat ochtendbewolking en daar wil ik gebruik van maken om al vroeg een wandeling te gaan maken. Ach ja, wat heet vroeg, het is tien uur en de meeste mensen in Nederland zullen nu al aan het werk zijn.
Eerst loop ik het dorpje door. Op diverse plekken staan markeringen tot hoe hoog het water daar ooit gestaan heeft in de aangegeven jaren. Indrukwekkend. In 2003 heeft een groot deel van het dorp tot aan de eerste verdieping onder water gestaan. Ik denk dan ook dat de grote muur om het dorp na 2003 aangelegd is.
Iets verder loop ik onder iets door wat op een spoorwegviaduct lijkt. Maps.me laat geen spoorlijn zien. Ik loop wat verder en zie een oud station. Nog iets verder kan ik op de voormalige treinbaan komen. Daar staat ook een bord met informatie waarop te zien is dat hier ooit een spoorlijn liep. Men heeft er nu een fietspad van gemaakt. Ik kijk op de kaart en denk wel een route te kunnen lopen zodat ik via de andere kant weer op de camperplek kan komen. Van het station kan ik bijna geen foto maken omdat het gebouw volledig in het groen ligt verscholen. Er staat wel een mooie wachtruimte tegenover die ik wel goed op de foto krijg. Iets verder zie ik een oud spoorwachtershuisje.
Ik volg het fietspad. Af en toe kom ik een wandelaar of een fietser tegen. Regelmatig zijn er picknickplekken waar ik even in de schaduw kan zitten en wat kan drinken. De wolken zijn ondertussen verdwenen en het begint alweer lekker warm te worden.
Verderop kom ik zelfs voor de ingang van een tunnel! Wat gaaf. Een paar honderd meter door de duisternis voordat ik het licht aan het einde van de tunnel weer zie.
Na de tunnel volg ik een pad naar de plek waar de Gardon in de Rhône stroomt. En vandaar loop ik langs de Gardon terug naar de camperplek.
Ik pak een blikje radler en ga in mijn hangmat liggen. Mmm, dat voelt goed na deze wandeling van enige uren.
’s-Middags zie ik een dame in een Volkswagenbus met Duits kenteken voorbijrijden. Wel stoer dat zo’n dame dat doet! Wanneer ik later zit te lezen zie ik haar met haar hondje voorbijlopen. Ik spreek haar aan en vertel haar dat ze beter in de andere richting kan wandelen. Dat is mooier en er is veel meer schaduw.
Een uurtje later komt ze terug en bedankt me voor de tip. Ze wil graag zwemmen en vraagt of ze haar hondje bij mij mag laten. Dat is geen probleem natuurlijk. Wanneer ze na het zwemmen terugkomt zitten we nog een tijdje te praten. Ze heet Regina en is coach/therapeut en doet familieopstellingen. Zaken die mij ook wel aanspreken.
Nadat ze weer weg is maak in mijn avondeten. Ik heb nog een verpakking rijst met kip in de koelkast staan. Dus vanavond geen barbecue.
Na het eten zie ik de dame met haar hondje op een bankje bij de rivier zitten. Ik neem mijn krukje mee en ga bij haar zitten. En we praten weer verder. Ik voel me al een beetje Frans worden.
Het is al heel donker wanneer we beiden weer naar onze campers gaan. En weer was het een heerlijke dag!