Zondag 18 juli 2021 – Méjannes-le-Clap en naar Fons-sur-Lussan.

18 juli 2021 - Fons-sur-Lussan, Frankrijk

Om 8:06 kom ik uit bed. Zowel binnen als buiten is het al 24 graden. Een strakblauwe lucht. Wel een stevige wind. Dat zal waarschijnlijk de Mistral zijn.
Ik zet koffie en maak mijn reisverslag. Het ontbijt voor vandaag is kwark met muesli. Dan pak ik mijn rugzak in voor een nieuwe wandeling. Geen radler mee vandaag want ik wil vanmiddag verder rijden. Wel cola, vruchtensap en water.
Ik kan vanaf de camperplek direct het struikgewas aan de overkant inlopen. Dus ik doe geen moeite om kleren aan te trekken en sla alleen een doek om. De route wordt weer duidelijk aangegeven met bordjes.  Zie de foto’s.
Ik hou regelmatig een korte pauze om even in de schaduw wat te drinken. In de zon is het erg warm vandaag. Heel erg warm!
Ik kom bij een plek die “Chemin des Dolmens” heet. Daar zie ik inderdaad 2 dolmen. Ik moet denken aan ‘de olmen’ waar de bekende uil altijd in zat. Maar deze zijn dus anders. Een soort hunebed met maar 1 deksteen. Gebouwd in de periode tussen 5000 en 6000 jaar geleden. Er omheen liggen resten van een dorpje. Heel indrukwekkend! Ik blijf er een uurje rondhangen om die sfeer in me op te nemen. Er is verder niemand.
Ik vervolg mijn route. Onderweg probeer ik wat kruiden te vinden die ik met ‘Plantsnap’ probeer te herkennen. Met behulp van de kaart stippel ik mijn eigen route uit. Helaas is één van de paden waar ik over wil compleet dichtgegroeid en moet ik een pad volgen wat me weer op de route van de heenweg brengt. Omdat het zo warm is en ik al veel gelopen heb lijkt het mij ook niet verkeerd om terug naar de camper te lopen. En 2 keer hetzelfde pad lopen in verschillende richtingen is ook geen straf voor mij. Ik zie steeds wel weer dingen die ik op de heenweg nog niet gezien heb.
Op mijn route vandaag ben ik 1 andere wandelaar tegengekomen. Verder 2 auto’s en 2 mountainbikers. En dat voor een zondag!
Terug bij de camper zet ik mijn stoel in de schaduw en doe de afwasbak vol water om mijn voeten af te koelen en te wassen.
Aan het eind van de middag pak ik alles weer in en zet alles weer vast in de camper. Ik wil naar de volgende camperplek. Hier in Méjannes-le-Clap mag ik max. 72 uur blijven. Een tien Km verderop heb ik in de camperapp een leuke kleine camperplek gevonden waar ik 5 dagen mag blijven. Ik sta hier nog maar 48 uur maar het lijkt me gunstig om op zondagmiddag op de nieuwe camperplek aan te komen omdat dan vaak campers vertrekken van mensen die door de week weer moeten werken.
Ik rij naar de loosplek om mijn toiletcassette leeg en schoon te maken, mijn afvalwater te lozen en vers water te tappen. Dan stel ik mijn routeplanner in op het adres van de volgende camperplek. Helaas staat de straat niet in de routeplanner.
Het is een kwartiertje rijden naar Fons-sur-Lussan. Ik rij naar het centrum van dit piepkleine dorpje. Het is passen en meten om met mijn camper door de smalle straatjes te komen. Op sommige plekken heb ik nog een 10 cm over naast iedere spiegel.
Na wat zoeken vind ik de camperplek van Fons-sur-Lussan. Er zijn 5 plekken en er staan 3 campers. Ik kan nog uit 2 plekken kiezen! Ik kies de plek op het eind naast de loosplek. De andere camperaars zijn Fransen. Ik heb hier en op de vorige camperplekken weinig campers gezien die niet uit Frankrijk kwamen.
Mijn tafel en stoeltje weer in de schaduw en een flesje trappistenbier erbij. Ik voel me hier alweer helemaal thuis!

1. Guus:
    19 juli 2021
    Hoi lieve Harry
    Ik zie dat je weer heerlijk aan het genieten bent. Ik vind het super om je zo te volgen op je vakantie reizen. Heel veel plezier en super genieten! blijf gezond.
    Liefs Guus
  2. Mary en Harry:
    20 juli 2021
    Lieve Guus.
    Leuk om iets van je te horen!
    Ja, het is echt genieten hier. Als de bekende God in Frankrijk.
    Bedankt voor je lieve wensen. Ik wens jou ook het allerbeste.
    Liefs,
    Harry