Woensdag 15 december 2021 – Fürstenau.

15 december 2021 - Fürstenau, Duitsland

Ik word rond 8 uur wakker. Ik kijk naar buiten en zie de barones de gordijnen van het slot openschuiven. Buiten is het nog bijna volledig donker. Ik blijf nog een poosje onder mijn dekbed liggen tot het buiten wat lichter is geworden.
Dan ga ik uit bed en zet koffie. Als ontbijt neem ik een Berliner bol. Ik ben ja niet voor niets in Duitsland. Daarna maak ik op mijn gemak het reisverslag van de vorige dag.
Rond het middaguur maak ik mij gereed voor een wandeling. Het is wat grauw weer maar de temperatuur is boven de 10 graden. Bij het slot blijkt een wandelroute te starten. Volgens de beschrijving ruim 5 Km. Die ga ik vandaag volgen. Na een paar honderd meter kruis is de voormalige spoorlijn tussen Duisburg en Quakenbrück. De rails zijn opgebroken maar de spoordam is nog geheel aanwezig. Iets verderop zie ik zelfs het oude stationsgebouw staan.
De eerste helft van de wandeling gaat tussen akkers en weilanden door. Soms probeert de zon tussen de wolken door te prikken maar dat lukt niet echt. Net voor de route het bos in gaat neem ik een lunch in een schuilhut. Sinaasappelsap, knäckebröd met kaas en worst.  Hoe lekker kan zoiets simpels zijn tijdens een wandeling? Ik vervolg mijn wandeling. Net voor ik het bos inloop steek ik de spoordam weer over. Het is heerlijk wandelen in zo’n vochtig bos. Ik voel me opgeladen worden met de rust en kracht van het bos. Dit is genieten!
Een uurtje nadat ik het bos ingelopen ben loop ik er aan de andere kant weer uit. Langs het riviertje ‘Fürstenauer Mühlenbach’ kom weer terug bij het slot. Ik loop om het slot. Een prachtige plek. De barones heeft de kerstboom opgezet. Dat ziet er gezellig uit!
Op mijn GPS zie ik dat ik bijna 9 Km heb gewandeld. Meer dus dan er op de routekaart aangegeven was. Ik ben er heerlijk uit geweest.
Terug in de camper gaat de kachel aan en trakteer ik mezelf op een glas warme glühwein. Omdat ik hier uitstekende WiFi heb kijk ik wat reportages op YouTube. Ik maak mezelf wat te eten en drink een blikje bier. Wanneer de barones de gordijnen dicht schuif ga ik ook maar slapen. Het was weer een fijne dag.