Vrijdag 19 maart 2021 – Escharen.

19 maart 2021 - Escharen, Nederland

Ondanks dat ik naast de kerk sta hoor ik de kerkklokken nauwelijks wanneer ik om 8:00 uur uit mijn bed ga. Ik maak koffie, lees het nieuws en controleer mijn mail. Dan een ontbijt met kwark een muesli.
Buiten is het 5 graden en binnen wordt het al snel 21 graden. Er zijn nauwelijks wolken aan de blauwe lucht. Dit belooft prachtig wandelweer te worden!
Eerst ga ik mijn reisverslag van gisteren inkloppen. Niet veel beleeft. Dus daar ben ik snel mee klaar.
Ik sta tegenover de plaatselijke fietsenmaker en omdat er al lang een tubetje solutie op mijn lijstje staat is dit een mooie gelegenheid omdat nu even te doen. Men is bezig om een nieuw rolluik voor de winkel te maken. Mooi om te zien hoe de mannen op elkaar ingespeeld zijn en hoe in alle rust ze werken.
Rond 12:00 uur gaan de wandelschoenen aan en de rugzak op. Ik wandel het dorp uit en loop oostwaarts langs de Lage Raam. Hier en daar een wolkje aan de overheersend blauw gekleurde lucht! Het is wel frisjes maar wel uitstekend wandelweer.
Na enige kilometers langs de rivier gelopen hebben buigt het pad van de rivier af en gaat het bos in. Ik kom in een groot heuvelig natuurgebied terecht waar vennen, sloten bossen en grasvlaktes elkaar afwisselen. Af en toe kom ik een andere wandelaar tegen. Dit is genieten hier!
Er staan hier erg veel kazematten. Wanneer je bij de ene bent dan zie je de volgende alweer. Dit is een deel van de Peel-Raam stelling. Deze betonnen herinneringen aan de 2e wereldoorlog zijn zo massief gebouwd dat ze alleen met heel veel kosten te verwijderen zijn. En ondertussen zijn ze zo in het landschap opgenomen dat ze niet storend zijn.
Nadat ik het natuurgebied weer verlaten heb kom ik weer terug bij de Lage Raam. Een viertal wandelende dames komen mij tegen en zijn gezellig aan het babbelen. In de verte zie ik een mooi kasteel. Altijd een leuke verrassing tijdens een wandeltocht! Het blijkt kasteel Tongelaar te zijn. Ik kan er helemaal omheen lopen on van alle kanten foto’s te kunnen maken. Wanneer ik naar de toegangspoort loop doen 2 dames de poort open. Ik ga natuurlijk even kijken en kan zelfs even op het plein binnen de muren kijken. Ik vind dat zo mooi een stuk geschiedenis te beleven!
Een eindje van het kasteel af staat een prachtig gerestaureerd bakhuisje. Dat moet natuurlijk ook even gefotografeerd worden. Terwijl ik daarna toe loop kom ik de vier dames weer tegen die ik al eerder tegenkwam. Volgende keer trakteren spreken we af. Ja, het is gemoedelijk op het Brabantse land.
Nadat ik foto’s van het bakhuisje heb gemaakt loop ik de lange allee tegenover het kasteel uit. Ook weer een heel mooi natuurgebied.  Ik zit een poosje op een betonnen brugleuning boven een snelstromend riviertje. Door de zon is het beton lekker warm geworden en is het een fijne plek om even te zitten. Na deze korte pauze gaat het weer verder. In de verte zie ik een heel vreemd bos. Iets wat ik in zuidelijke landen zou verwachten maar niet hier. Zie de foto’s.
Een eind verder buigt er een smal wandelpad van de weg af de struiken in. Volgens mijn kaart wel in de goede richting en ik besluit het te volgen. Ik kom langs meren en vennen. Dan zie ik een lange oude wal. Op veel plaatsen in het landschap opgenomen maar wel duidelijk waarneembaar. Zouden dit overblijfselen zijn van de circumvallatie linies
uit de tijd van het beleg van Grave rond 1602? Uit een boek met onderzoekingen van dit gebied weet ik dat deze op veel plaatsen nog aanwezig zijn.  Ik vind ook nog een oude grenspaal. Geen (huidige) gemeentegrens volgens mijn kaart.
Ik loop verder een kom het bos weer uit en kom in een gebied met weilanden en bouwlanden. Wel mooi dat het enigszins glooiend blijft. Dat is fijner wandelen dan eindeloos vlak. De weg maakt een bocht en dan zie ik in de verte de kerk van Escharen liggen. Nog een paar Km en ik ben weer bij de camper. Volgens mijn GPS heb ik 13,4 Km gelopen. Dan is het heerlijk om de wandelschoenen uit te doen en met de blote voeten in de Glerups te gaan. Beentjes in de lucht en genieten van een drankje.