Zaterdag 29 juli 2023 - Üttfeld: Naar Neuerburg.

29 juli 2023 - Üttfeld, Duitsland

We slapen lekker uit vanmorgen. De regen tikt op het dak van de camper. Wanneer we uit bed gaan stopt het met regenen en breekt de zon door. We drinken koffie, ik maakt het reisverslag en Mary maakt een fruitsalade voor ons. We luisteren naar muziek en lezen wat. En natuurlijk doen we een Spaanse les. Dat is ondertussen ook deel van ons ochtend ritueel geworden.
Ik haal de fietsen van de camper en we pakken onze fietstassen in. Snacks en drankjes voor onderweg. En niet te vergeten, onze regenkleding, want er wordt vandaag nog wel een buitje verwacht. Nu is het in ieder geval zonnig!
We willen vandaag fietsen over een van de voormalige spoorlijnen die door de Eifel liepen. De Enztalbahn of D3102. De lijn van Pronsfeld naar Neuerburg. Onze camperplek is bij het oude station van Üttfeld. De camperplek ligt op de plek van het oude rangeerterrein. Dus we staan direct aan het fietspad. Het is een heerlijke route. Niet te steil, tussen weilanden door, door bossen en dalen en steeds een prachtig uitzicht. Helaas komt er een buitje en doen we even onze poncho’s aan. In het volgende dorp, Arzfeld, is het station nog in gebruik. Buiten staan zelfs nog een aantal treinstellen! We fietsen even het dorp in om wat boodschappen te doen. Wanneer we weer buiten komen is het al weer droog en kunnen onze poncho’s weer in de fietstas. Een paar Km verderop, bij de Enz Stauzee houden we pauze. We eten de sandwiches die we gekocht hebben en genieten van een Bifi. De zon is heerlijk warm. Mary vindt wolfsklauw en andere kruiden aan het water. Om terug op het fietspad te komen moeten we even stevig omhoog!
Verderop denken we dat het fietspad geëindigd is. Over een rustige weg fietsen we naar Neuerburg. Een leuk stadje, maar een beetje uitgestorven op zaterdagmiddag. Zo als de naam al suggereert ligt hier ook een burcht boven het stadje. We willen wel iets eten maar de pizzeria heeft geen kleine snacks. Dus dat gaat niet door.
Vanaf Neuerburg fietsen we terug over de voormalige spoorlijn. Eerst gaat dat door een oude spoortunnel. Dan over het stuk van het fietspad wat we op de heenweg gemist hebben.
In Arzfeld rijden we het dorp weer in om naar het Kebab restaurant te gaan. We willen een kleine snack maar de kebabwraps zijn zo groot dat we het laatste deel maar in een doggybag doen.
Vanaf het station in Arzfeld dalen we langzaam naar het station in Üttfeld. We hebben 42 Km gefietst. Op de camperplek zien we dat we buren hebben gekregen. We staan niet meer alleen.
Ik test ons nieuwe mobiele zonnepaneel. Samen met het vaste paneel op de camper kunnen we met de zon op het eind van de middag beide fietsaccu’s tegelijkertijd laden. Dat is precies wat ik graag wilde. Helemaal autark zijn!
De avond brengen we weer gezellig in de camper door. Wel jammer dat het weer het niet toestaat de avond buiten door te brengen. Dat zou toch moeten kunnen eind juli?