Zaterdag 30 december 2023 - Van Aadorp via Vriezenveen en Altstatte naar Ahaus.

30 december 2023 - Ahaus, Duitsland

Mary is een paar dagen vrij en ik vind het beter dat onze camper niet in de Berkenlaan staat op oudejaarsavond. Dit om de kans te verminderen dat vuurpijlen de kunststof vensters en dakluiken raakt. Die kunnen daar niet zo goed tegen. Dus genoeg redenen om even met de camper weg te gaan.
Nadat we ‘s-morgens de camper ingepakt hebben rijden we naar Vriezenveen. Op het parkeerterrein van de Jumbo kopen we oliebollen van de plaatselijke muziekvereniging Vriezenveense Harmonie. Met twee zakken, één zonder krenten en één met krenten rijden we over de N36 en N35 naar de supermarkt van ‘Ter Huurne’. De Duits/Nederlandse grens loopt midden door de winkel zodat klanten de belastingvoordelen van beide landen in één bezoek kunnen combineren. En dat zijn heel veel klanten! De grote parkeerplaatsen staan vol. Binnen weten we niet wat we zien! Alleen al de koffieafdeling is groter dan de hele Nettorama in Almelo. Heftrucks rijden af en aan om de meters hoge stellingen gevuld te houden. Drank wordt op pallets aangeboden. We kopen wat boodschappen en rekenen dan af bij een van de tien of twaalf kassa’s. Mensen gaan met volle winkelwagens terug naar hun auto. Mocht je eens in de buurt zijn ga dan een kijken. Het is echt bijzonder.
We rijden vervolgens naar de camperplek in Ahaus. We drinken koffie en genieten van een paar oliebollen. Dan lopen we naar het gezellige centrum van Ahaus. Eerst kijken we even in het centraal gelegen slot. Daarna lopen we door de winkelstraat en gaan wat winkels binnen. Altijd leuk! Bij de K&K kopen we landbier en een fles gluhwein en met deze aanwinsten lopen we terug naar de camper.
We warmen de gluhwein en de camper op. Wat verderop steken wat kinderen vuurwerk voor ons af. Ja, fijn dat we dat niet zelf hoeven te doen;-)
Aan het begin van de avond lopen we naar de Chinees die we vanmiddag hebben gezien. Helaas zijn ze wegens kerstvakantie gesloten. Het lijkt mij niet slim toe om juist in deze periode je restaurant te sluiten. We hebben gezien dat iets verderop een Irish Pub is en besluiten om daar eens te gaan kijken om wat te eten. Dat blijkt een hele goede keuze te zijn! We bestellen een pint Guinness en een portie spareribs met friet. Bestellen en afrekenen via een QR-code. Zo leer ik weer wat nieuws.
Het eten is heerlijk. De porties zijn Duits groot! Het vlees valt bijna vanzelf van de botjes en is heerlijk gekruid. En het is veel! Heel veel. Met een dikke buik en een heerlijk gevoel lopen we terug naar de camper. Vandaag hoeven we niet af te wassen dus. We nemen nog een drankje  en gaan op tijd naar bed. Het is fijn om er weer even samen uit te zijn!