Woensdag 12 mei 2021 – Fietstocht in het land van Walter en Mia.

12 mei 2021 - Schijndel, Nederland

Zoals gebruikelijk word ik weer rond 8:00 uur wakker. Nog even mediteren en dan uit bed. Tijd voor koffie een mijn eerste reisverslag. Boven mij een stralend blauwe lucht en buiten loopt de temperatuur al snel op naar 15 graden. Het dubbele wat ik de afgelopen weken op dit tijdstip zag!
Rond 9:30 fiets ik naar ‘De Wit’. Ik wil een extra cassette voor het toilet in de camper kopen. Dan kan ik namelijk langer op een plek staan waar geen voorzieningen zijn om de cassette te legen. Ik kan nu 3 tot 4 dagen met een cassette en denk met 2 cassettes op 7 tot 8 dagen te komen. Ik vind het leuk om dit ook financieel te onderbouwen. Een camperplek met afvoermogelijkheid is al snel 5 Euro duurder dan een zonder. De cassette kost 110 Euro. Dus als ik 22 dagen op een goedkopere plek kan staan heb ik ‘m al terugverdiend.
Het gaat me echter niet om het geld maar om het feit dat ik kleinschaliger plekken met weinig voorzieningen leuker vind en ik overal wat langer zou kunnen staan. Maar vind het wel geinig om de businesscase te berekenen.
Het lukt me niet om de cassette te vinden in de reusachtige winkel van ‘De Wit’. Blijkt dat ze ook nog een 2e hal hebben aan de overkant van de weg! En daar koop ik de cassette.
Met de cassette achterop fiets ik terug naar de camper. Even testen of het past en dan in de bagageruimte. Ik fiets nog even het dorp in om verse broodjes en beleg te kopen. En dan geniet ik van het 2e deel van mijn ontbijt.
Hoewel het wat bewolkter wordt is het nog steeds uitstekend fietsweer. Dus pak ik de fietstassen in, doe de kaart op de stuurtas en doe het lijstje met knooppunten wat ik gisteravond gemaakt heb erbij.
Het is een hele fijne omgeving om te fietsen. Weinig lange rechte stukken en veel afwisseling. Kleine boerderijtjes, oude dijken en waterlopen. Bos en weides. Ik geniet ervan!
Wel moet ik iets van mijn gekozen route afwijken. Soms kan je niet van het ene naar het andere knooppunt omdat er een snelweg of kanaal tussendoor loopt.
Mijn route loopt langs ‘Ruïne Seldensate. Daar wil ik wel graag even kijken. Helaas heb ik mijn camera’s in de camper laten liggen. Gelukkig gaat het met mijn iPhone ook.
Verderop zie ik een herbouwde motte burcht. Uitkijktoren Heeskijk. Dat moet ik natuurlijk ook zien. Ik parkeer mezelf op een bankje en geniet van een blikje radler.
Even verderop kom ik bij kasteel Heeswijk. Ja, dit is echt een kasteel zoals ik als kind een kasteel tekende. Compleet met grachten en kantelen.
Uiteindelijk kom ik weer terug in Schijndel. Ik neem plaats op het terras van ‘Het Tramhuys’. Ik geniet van een heerlijke ‘Leffe Tripel’. Ik moet daar 5,75 Euro voor betalen. Bij de Jumbo kost hetzelfde flesje 1,35 Euro. Dus betaal ik er 4,40 Euro voor om er op het terras van te genieten. Geen probleem en ik zal het de volgende keer weer doen. Maar toch zal ik niet snel een 2e bestellen.
Terug bij de camper ga ik lekker onderuit zitten en genieten van wat eten en muziek. Heerlijk om er weer uit te zijn.