Maandag 19 september 2022 – Van Mejannes-le-Clap naar Saintes-Maries-de-la-Mer.

19 september 2022 - Saintes-maries-de-la-mer, Frankrijk

We worden rond acht uur wakker en gaan uit bed. Binnen is het 14 graden. Buiten schijnt de zon al volop. Eerst feliciteren we onze vriendin Mirjan met haar 50e verjaardag. We lezen het nieuws, onze mail en drinken koffie. Heerlijk om zo de dag te beginnen. Mary maakt een smoothie voor ons en ik maak het reisverslag.
We pakken alles in en zetten alles vast een rijden naar de loosplek. Daar laten we het afvalwater in de put lopen en doen de drinkwatertank weer vol. We rijden naar de afvalcontainers een paar honderd meter verderop en scheiden ons afval in de juiste containers. Dan stellen we Saintes-Maries-de-la-Mer in op de routeplanner als onze volgende bestemming. Deze geeft aan dat dit zo’n tweeënhalf uur rijden is.
We rijden door een heuvelachtig landschap en komen door Uzès. Ik probeer de brandende berg te zien maar zie hem niet. Een eind verderop steken we de Gardon over. Hier is het echt bergachtig.
Hoe dichter we bij Nimes komen hoe vlakker het landschap wordt. We rijden door de hele stad en we zien een Lidl. De kleine parkeerplaats is te vol om een camper te parkeren. De manager ziet dat en komt ons helpen om achteruit langs het gebouw te rijden waar nog wel plek is voor een camper. Dat is pas goede service! We doen onze boodschappen en vervolgen onze weg de Provence in naar Arles. Een kennis heeft hier ooit een brug geschilderd ;-)
Vanaf hier gaat het de Camargue in. We zien akkers, rietvelden en moerassen. Het is warm hier. We zien (wilde) paarden. In een landschap dat onmiskenbaar laat zien dat we in de Camargue zijn.
We rijden door Saintes-Maries-de-la-Mer en dan langs zee om naar de camperplek te gaan. Er is plek genoeg zodat we een plek kunnen kiezen waar zon en schaduw op de gewenste kant van de camper komen.
Omdat de waterpomp stuk gegaan is ga ik deze vervangen. Een klusje waar ik een uurtje mee bezig ben. Fijn dat Mary mij kan assisteren om mij dingetjes aan te geven zodat ik niet steeds terug hoef te klauteren om ze te pakken.
Wanneer het water weer probleemloos uit de kranen stroomt is het tijd voor de lunch. Een stokbrood en ham van de Lidl.
Na de lunch fietsen we naar Saintes-Maries-de-la-Mer. We stallen onze fietsen voor de arena een lopen door de smalle straatjes. Vandaag een eerste oriëntatie. De komende dagen komen we terug om foto’s en films te maken. We brengen een bezoek aan de kerk en zien de Maria’s en de zwarte Sara.
We wandelen wat door de gezellige straatjes. Veel keramiek, kruiden, lavendel en zeezout. En goedgevulde terrassen waar je 4,60 euro voor een pilsje moet betalen. Dat doen we even niet vandaag.
We lopen naar het strand en gaan op een bankje op de kade zitten. Mensen liggen op het strand. Een man komt foto’s maken van zijn Solex met lekke banden. Vermoedelijk om deze op Marktplaats te koop aan te bieden. Het is naast dat het voor haar deze reis de eerste keer in Frankrijk is ook de eerste keer dat ze aan de Middellandse Zee is. We genieten er samen van.
We fietsen terug naar de camper en nemen een blikje bier van de Lidl en laten die lekker smaken. We bakken worstjes, uien, knoflook en aardappelen. Een heerlijke maaltijd!
Voor we af gaan wassen maken we op onze blote voeten een wandeling over het strand en zien de zon achter de horizon verdwijnen. Wat heeft een mens nog meer nodig om gelukkig te worden?
Na de afwas drinken we nog een biertje. Ja, als ze geen 4,60 euro kosten kan dat. Tenslotte nog een klein flesje Mummelmann en dan gaan we onze tandenpoetsen.
We kruipen tegen elkaar aan in bed en zeggen dat het weer een hele fijne dag was. We zouden dit wel voor altijd willen doen.