Maandag 31 mei 2021 – Rond Schoonheten.

31 mei 2021 - Havezate Schoonheten, Nederland

Ik word vanmorgen, net als gisteren, rond 6:35 even wakker. Ik doe de rollo’s open. Buiten is het ‘Code Rood’! Angstig slaap ik weer in en word pas om 8:40 weer wakker. Buiten is de code tot ‘Oranje’ teruggevallen.
Ik zet koffie en maak mijn reisverslag. Rond half tien breekt het zonnetje door en wordt het buiten snel warmer.
Rond 12:00 uur fiets ik weg van de camperplek. Via de Vagevuurweg fiets ik richting Helhuizen. Vandaag wil ik een stukje van de “Oude Deventer weg” verkennen. De oude handelsroute tussen Ommen en Deventer. Ik bekijk een informatiebord en de contouren van een kleine boerderij.
In Nijverdal koop ik een nieuwe fietskaart van Salland. Eén waar de huidige nummers van de fietsknooppunten juist van is en reeds lang bestaande wegen niet meer gestippeld zijn. En ik koop een nieuwe leesbril omdat de vorige gebroken is vele jaren trouwe dienst. Bij de beste snackbar van de omgeving eet ik een frikandel speciaal. Heerlijk.
Ik fiets een stukje langs de voormalige spoorlijn Neede-Hellendoorn. Men heeft een stuk rail teruggelegd en een wandelpad gemaakt over het tracé van de lijn. Ook heeft men de voetbrug over de tunnel precies op de plek van de spoorkruising gelegd. Mooi stukje herinnering van de geschiedenis hier.
Via ‘Het oude Zwembad’, een deel van een oude Regge arm, fiets ik door het ‘Doktersbos’. Ik steek de Hellendoornse Berg over en kom in Luttenberg. Bij de Mariagrot steek ik een kaarsje aan. Een bedankje voor dat ik nog fiets.
Tenslotte terug via Mariënheem naar Schoonheten. Ook vandaag weer een tochtje van 40 Km gefietst en weer veel gezien.
Ik zit tot zonsondergang in het zonnetje. Mijn lichaam kleurt al behoorlijk bruin. Goed voor de vitamine D in mijn lichaam.