Dinsdag 14 februari 2023 – Senija: De omgeving verkennen.

14 februari 2023 - Senija, Spanje

Rond negen uur uit bed en ons vaste ochtendprogramma afwerken. Mary haalt ons wasgoed uit de wasmachine en hangt het aan de waslijn. Het weer is wat bewolkt maar het ziet er niet uit dat het gaat regenen.
Wij besluiten een stukje te gaan rijden met de camper. We willen wat dorpjes bezoeken waar huizen te koop staan om een indruk van de betreffende dorpjes te krijgen. Hoe groot zijn ze? Zien ze er gezellig uit? Liggen ze niet in de schaduw van een hoge berg? Dit laatste kunnen we vandaag niet echt controleren natuurlijk omdat het bewolkt is.
We vertrekken uit Senija en rijden naar Lliber. Een leuk dorpje waar we al een paar keer op het terras gezeten hebben. De volgende bestemming is Jalon. Ook een mooie plek. We maken van de gelegenheid gebruik om onze lege wijnflessen te laten vullen.
Het volgende dorpje wat we bezoeken is Alcalali. We wandelen een rondje door het dorp. Aan het kleine plein bij de kerk zitten drie kroegen die gezellig vol zitten. Wij vinden het een hele mooie plek.
We rijden verder naar Parcent. We kunnen daar geen parkeerplek vinden om naar het centrum te lopen. Het dorp ligt in een dal. Als we hier huizen willen bekijken moeten we heel goed naar de schaduw van de bergen kijken!
Dan komen we in Murla. We rijden door het dorp en gaan daarna keren om weer terug te rijden. In het dorp lijkt niet veel te doen. Ook hier is het oppassen voor de schaduw van de hoge bergen.
Via een kronkelende en klimmende weg komen we in Vall de Laguart. Een leuk maar afgelegen bergdorpje. Het uitzicht is prachtig. We kijken uit over een breed dal en in de verte zien we de Middellandse zee.
Na het dorp keren we om en rijden terug het dorp in. Door wegwerkzaamheden moeten we een poosje wachten. Via dezelfde slingerende weg als die we gekomen zijn rijden we terug en komen in Orba. Via wat smalle straatjes rijden we langs het centrum. Dit is best een groter stadje.
Het volgende dorpje wat we willen bezoeken is Benimeli. Dat blijkt een klein dorpje te zijn tegen de helling van de Sègaria.
Hiermee is ons lijstje afgewerkt en we rijden richting Denia waar we de AP-7 weer oprijden. Na een paar Km verlaten we deze snelweg weer en komen in Benissa. Daar tanken we LPG en kopen zaagsel voor het toilet. Vijf minuten later zijn we weer terug in Senija.
We nemen een glas wijn en genieten van ons uitzicht over het dal van Benissa. Vandaag hebben we een hele goede indruk gekregen van dit deel van Marina Alta.